Hoe gevaarlijk is motorrijden nou echt?

Ik lees vaak over dat motorrijden zoveel gevaarlijker is dan in de auto en eigenlijk vrijwel al het andere vervoersmiddel. Wat is hier van waar en is het nou zo gevaarlijk als mensen beweren of is het gewoon enkel afhankelijk van hoe veilig je zelf met de motor rijdt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

In Nederland worden hier op een consequente manier cijfers over bijgehouden. Zoals al door andere mensen is aangegeven is het gedeeltelijk afhankelijk van hoe je zelf rijdt. Echter heb je niet het weggedrag van anderen in de hand en ben je nog steeds kwetsbaar.

Het SWOV heeft een factsheet opgesteld over motorrijden. In de conclusie vermeld men dat een motorrijder in Nederland een 20x grotere kans heeft om te overlijden dan een automobilist. En dat de kans op verwonding zonder overlijden nog groter is. Dus kort gesteld het antwoord op je vraag: De kans op verwonding en overlijden is echt een stuk groter bij motorrijden. Of je dit dan ook perse als erg gevaarlijk wilt bestempelen, is aan jou om te bepalen. In totaal hebben we het over 70 dode motorrijders op jaarbasis(2009). Feit is ook dat Nederland een van de verkeersveiligste landen van de wereld is. Ik zou dus zeggen dat motorrijden wellicht gevaarlijker is dan autorijden, maar daarmee nog niet bijzonder gevaarlijk.

Het SWOV geeft als redenen voor de relatief hoge aantal motorslachtoffers:
*kwetsbaarheid van de motorrijder
*minder balans door de twee wielen
*verminderde zichtbaarheid
*gebrek aan ervaring en routine van de motorrijder doordat er meestal maar een paar maanden per jaar wordt gereden.

Toegevoegd na 32 seconden:
Voor de volledigheid:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Motorrijders.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als motorrijder ben je wel zwakker als waneer je in een auto zit. Je word namelijk niet beschermd door de auto die om je heen zit.

Verder is het zo gevaarlijk als je het zelf maakt. Als je zelf besluit 200 te rijden of bochten af te snijden is het heel gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook omdat je kleiner, dus slechter zichtbaar bent. Je hebt minder verlichting op een motor en je bent sneller geneigd om harder te rijden. En als je valt zonder goed leren pak, heb je iig een schaafwond ;) dit alles in tegenstelling tot auto rijders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een groot deel wordt de veiligheid van motorrijden bepaald door de berijder. Als deze defensief rijdt en voorzichtig met zijn rechterpols (gas geven) is, is motorrijden redelijk veilig.
Probleem bij een motor is wel dat je minder goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers, die je over het hoofd zouden kunnen zien. En dan kun je defensief rijden, maar dan nog is de kans wat groter dan bij een auto, dat je op een andere weggebruiker botst.
Ook ben je op de motor kwetsbaarder. Als je met de auto een aanrijding hebt, wordt je beschermd door kreukelzones en airbags en de kooi van de auto zelf. Bij de motor is dat niet zo (alhoewel er enkele motors met een airbag zijn).
Dus de kans op ernstige ongelukken is voor een motorrijder wel groter, maar die kans kan flink beïnvloed worden door het rijgedrag van de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstijl is heel belangrijk.
Maar ook als je als motorrijder heel voorzichtig rijdt kun je niet helemaal voorkomen dat het mis gaat.
En als het dan misgaat ben je als motorrijder nu eenmaal veel kwetsbaarder dan iemand die in een blikken doos zit.

Een beetje grind in een bocht levert voor de meeste auto's geen gevaar, of hooguit een deuk in een bumper op.
Voor een motorrijder is het al snel een kapot pak, of erger.

Tel daar bij dat veel motorrijders net wat meer risico nemen omdat hun voertuig sneller en wendbaarder is dan een auto, en het gewoon lekker is om een beetje te racen en het gevolg is dat je als motorrijder tientallen keren meer risico loopt om gewond te raken dan als automobilist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevaarlijk is een heel subjectief begrip.

Ik zie wel eens van die idioten die zonder beschermende kleding op de motor over de weg razen alsof ze alleen op de wereld zijn.
Dat is hartstikke gevaarlijk.

Anderzijds: een vriendin van mij is bij een motorclub en die maken toertochten. Altijd en altijd beschermende kleding verplicht en geen snelheidsovertredingen etc.

Dan is het niet veel gevaarlijker dan brommerrijden.

Een verkeersongeval is een verschijnsel waarbij de drie volgende elementen steeds aanwezig zijn, namelijk de mens, het voertuig en de omgeving.
Elk afzonderlijk en onderling gecombineerd dragen ze ertoe bij dat op een bepaald ogenblik deze elementen met elkaar in aanraking komen.

En dan ben je op de motor natuurlijk veel kwetsbaarder dan in een auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard is het grotendeels afhankelijk van jezelf, maar dat is met een auto ook zo. Als je met 200 km/h in een auto crasht is de kans ook niet heel groot dat je het overleefd. Het blijft wel een feit dat je op een motor veel kwetsbaarder bent, de enige bescherming die je hebt is je pak. Als je goed kan motorrijden dan kun je je wel snel uit onveilige situaties redden omdat je snel bent en klein. Maar al met al ben je gewoon een stuk kwetsbaarder en als het fout gaat, kan het al snel goed fout gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gevaar = risico
risico = kans x effect

De KANS dat je met een motor een ongeluk krijgt is groter dan met een auto. Ook al rij je zelf heel netjes. Je valt gewoon minder op.

Het EFFECT van een ongeval met een motor is erger dan met een auto. Zelfs met 30 uit een bocht glijden kan ernstig letsel veroorzaken (denk aan knieën en handen).

Conclusie: motorrijden is gevaarlijker dan autorijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal ervaringen die erg zinvol zijn. Ik rijd ook sinds 1975 motor en heb in die tijd een ongeluk gehad en een hele reeks bijna ongelukken. De bijna-ongelukken heb ik kunnen voorkomen door defensief rijden, het aanleren van reflexen in een Motorrijvaardigheids Training. Zaterdag ben ik in Limburg van de weg gesneden door een Rangeroover die me inhaalde en plotseling zag dat er een tegenligger was. Hij drukte me van de weg terwijl hij naast me reed en naar me toe drukte. Met stuurmanskunst en remmen in reflex voorkom ik dan ellende en verspeel ik even heel veel adrenaline. Hij werd kwaad op mij.... de wereld op zijn kop.
Mijn rijstijl is rustig en daarmee sluit ik al veel risico's uit. Helaas heb ik niets te zeggen over andere weggebruikers. Doe gewoon alles om risico's te voorkomen en leer vervolgens ook uit reflex te reageren als er onheil van een ander komt. Volg een training naast het hebben van een rijbewijs.
Motorrijden is een mooie bezigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve een helm is in Nederland geen enkele vorm van bescherming verplicht.
Hierdoor ben je als motorrijder dus kwetsbaar en in die zin is het ook gevaarlijk.
Het gevaar komt meestal niet door de motorrijder maar veelal door autobestuurders die niet opletten.