Hoe gevaarlijk is motorrijden nou echt?

Ik lees vaak over dat motorrijden zoveel gevaarlijker is dan in de auto en eigenlijk vrijwel al het andere vervoersmiddel. Wat is hier van waar en is het nou zo gevaarlijk als mensen beweren of is het gewoon enkel afhankelijk van hoe veilig je zelf met de motor rijdt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In Nederland worden hier op een consequente manier cijfers over bijgehouden. Zoals al door andere mensen is aangegeven is het gedeeltelijk afhankelijk van hoe je zelf rijdt. Echter heb je niet het weggedrag van anderen in de hand en ben je nog steeds kwetsbaar. Het SWOV heeft een factsheet opgesteld over motorrijden. In de conclusie vermeld men dat een motorrijder in Nederland een 20x grotere kans heeft om te overlijden dan een automobilist. En dat de kans op verwonding zonder overlijden nog groter is. Dus kort gesteld het antwoord op je vraag: De kans op verwonding en overlijden is echt een stuk groter bij motorrijden. Of je dit dan ook perse als erg gevaarlijk wilt bestempelen, is aan jou om te bepalen. In totaal hebben we het over 70 dode motorrijders op jaarbasis(2009). Feit is ook dat Nederland een van de verkeersveiligste landen van de wereld is. Ik zou dus zeggen dat motorrijden wellicht gevaarlijker is dan autorijden, maar daarmee nog niet bijzonder gevaarlijk. Het SWOV geeft als redenen voor de relatief hoge aantal motorslachtoffers: *kwetsbaarheid van de motorrijder *minder balans door de twee wielen *verminderde zichtbaarheid *gebrek aan ervaring en routine van de motorrijder doordat er meestal maar een paar maanden per jaar wordt gereden. Toegevoegd na 32 seconden: Voor de volledigheid: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Motorrijders.pdf

Allemaal ervaringen die erg zinvol zijn. Ik rijd ook sinds 1975 motor en heb in die tijd een ongeluk gehad en een hele reeks bijna ongelukken. De bijna-ongelukken heb ik kunnen voorkomen door defensief rijden, het aanleren van reflexen in een Motorrijvaardigheids Training. Zaterdag ben ik in Limburg van de weg gesneden door een Rangeroover die me inhaalde en plotseling zag dat er een tegenligger was. Hij drukte me van de weg terwijl hij naast me reed en naar me toe drukte. Met stuurmanskunst en remmen in reflex voorkom ik dan ellende en verspeel ik even heel veel adrenaline. Hij werd kwaad op mij.... de wereld op zijn kop. Mijn rijstijl is rustig en daarmee sluit ik al veel risico's uit. Helaas heb ik niets te zeggen over andere weggebruikers. Doe gewoon alles om risico's te voorkomen en leer vervolgens ook uit reflex te reageren als er onheil van een ander komt. Volg een training naast het hebben van een rijbewijs. Motorrijden is een mooie bezigheid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100