Zou de gedoogregeling voor inhalen door motoren in files bij in en uitvoegstroken moeten worden gestopt?

Motoren mogen tussen de file doorrijden met een maximaal verschil van 10 km per uur. Dit is een gedoogregeling. Ik merk echter dat er bijna geen motorrijder meer is die zich hier aan houdt.
Maar zou men juist rond in en uitvoegstroken deze regeling niet moeten stoppen.
Alle auto's voegen in en uit en dan krijg je ook tot je schrik in ene een motor naast je met groot snelheidsverschil.

Ik ben zelf jaren motorrijder geweest en ik verbaas mij steeds weer over dit gedrag. Want juist op die plekken loop je grote kans dat je geraakt wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zeker, je moet al zo goed opletten in de file en dan komt er ineens een motorrijder tussendoor..

Ik schrik me soms rot als een motorrijder ineens vanuit het niets komt.
Ze zijn al vreselijk kwetsbaar op 2 wielen. je moet er toch niet aandenken als je gaat van richting wilt veranderen in een file dat je deze over het hoofd hebt gezien.

Als ik ze wel zie geef ik ze altijd de ruimte toch om door te laten en wordt altijd met een handje omhoog gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Etab;

Ik heb de indruk dat de groep motorrijders die de gedoogregeling wél netjes hanteert veel groter is dan de misbruikers. Bovendien zullen die laatsten ook als je de regel afschaft waarschijnlijk toch wel gewoon hun gang gaan. Ik ben er dan ook geen voorstander van om de grote groep goedwillenden hieronder te laten lijden. Gewoon de regel zo houden en strenger toezien op misbruik ervan lijkt me beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Het tussen de file door mogen rijden is een enorm voordeel voor motorrijders, en als (veel) meer mensen het zouden doen zouden er minder files staan.

Het verbieden van inhalen op bijzondere plaatsen zal altijd tot discussies leiden, en alleen de brave motorrijders treffen.

Ik ben ook zo'n file-motorrijder en erger me ook vaak aan de hoge snelheden van sommige collega's, maar ik denk dat dat minder dan 10% is. Bij Weefvakken ben ikzelf altijd erg voorzichtig: die auto's wisselen zonder te kijken van baan en daarbij zit de auto fout, niet de motor!

Zoals bij zoveel verkeerszaken geldt m.i. eerst handhaven, bekeur die te snelle 10%!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen gedoogregeling meer; dat was vroeger. Nu is het een officiële regeling geworden.

Voor een motorrijder is deze regeling trouwens niet alleen handig om wat sneller te zijn, maar ook pure noodzaak. Een motorrijder *kan niet* langzamer dan een bepaalde snelheid: dan valt hij om.

De meeste motorrijders houden zich wel aan het geringe toegestane snelheidsverschil. Probleem is dat de onverantwoordelijke jakkeraars zo opvallen, en het voor de rest verpesten.

Een goede motorrijder zal er zelf wel voor zorgen dat hij het snelheidsverschil met de file juist ter hoogte van in- en uitvoegstroken heel laag houdt.

Overigens begrijp ik het probleem niet zo. Als er al een probleem is, dan wordt dat veroorzaakt door automobilisten. Bij het invoegen willen sommigen direct naar links, en kijken ze niet of er iemand aankomt. Vaak diezelfde mensen willen zo lang mogelijk links blijven, en verplichten zichzelf dan om halverwege de uitvoegstrook met alle geweld naar rechts te moeten. Dit ondanks de regel die stelt dat je al ruim vooraf rechts moet gaan rijden. En ook hier: zonder bij het naar rechts gaan te kijken of er iemand aankomt.

Automobilisten die zeggen dat ze schrikken van motorrijders, moeten wat mij betreft de schuld bij zichzelf leggen (tenzij een motorrijder echt scheurt natuurlijk, maar dat zijn uitzonderingen). Als je schrikt van een motorrijder, betekent dat dat je niet voldoende in je spiegels hebt gekeken. Je leert tijdens je rijles al dat je continu moet weten wat er voor, naast, én achter je gebeurt. Elke paar seconden dus even een blik in je spiegels, ook als je in de file staat!
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik vind dat je hier te negatief bent. Het gaat om het zo langzaam rijden dat je als motorrijder continu je voet op de weg moet zetten, dan weer een stukje kunt rijden, dan weer je voet moet neerzetten, enzovoort. Zeer vervelend. Dan beter met lage snelheid kunnen doorrijden. Een tijd geleden is het verbod op tussen de rijbanen rijden opgeheven. Het gedogen betrof het overtreden van dit verbod - dat is de definitie van gedogen. Nu het verbod is opgeheven, is van gedogen geen sprake meer, omdat een motorrijder die tussen de rijstroken rijdt geen enkele regel overtreedt. Zie onder andere http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm . Ik zou zelf ook niet ter hoogte van op- en afritten of weefstroken tussen de file door rijden. Het mág wel, maar er kleeft een verhoogd risico aan, doordat je weet dat sommige automobilisten juist daar impulsief van rijstrook wisselen zonder goed te kijken. In feite zit de automobilist daar heel erg fout, maar daar heb jij als motorrijder niets aan als je over het asfalt schuift. Dat is vergelijkbaar met het inhalen op een voorrangsweg binnen de stad. Ook dat is toegestaan, ook ter hoogte van kruisingen. Maar ook daar geldt dat er een verhoogd risico is, omdat je er niet van mag uitgaan dat iedereen die uit een zijstraat komt en rechtsaf wil slaan, niet alleen naar links kijkt of er iemand op de voorrangsweg rijdt, maar ook naar rechts. Tot slot leert iedereen tijdens rijles dat de automobilist, alvorens van rijstrook te wisselen, eerst zowel in de spiegels als in de dode hoek moet kijken, dan richting moet aangeven, dan nogmaals moet kijken, en dan pas van rijstrook mag wisselen. Een automobilist die dat niet doet en daardoor een motorrijder raakt, is dus wel degelijk schuldig aan het ongeval.