Is een motorrijder strafbaar wanneer in een file rechts wordt ingehaald en rijdt op een (door een onderbroken lijn gescheiden) vlak voor fietsers?

Rijweg heeft links en rechts een rood gekleurde vlak voor fietsers etc gescheiden door een onderbroken witte lijn. Ook zijn regelmatig witte fietslogo's in het vlak te zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Motorvoertuigen mogen over de onderbroken witte lijn heen als dat verkeerstechnisch nodig is en daarmee geen fietsers worden gehinderd. Waar het gaat om een inhaalmanoeuvre is dat echter niet toegestaan tenzij het gaat om het inhalen van een voertuig dat links voorgesorteerd op de weg staat of rijdt. In andere gevallen mag een motor, net als anderen alleen links inhalen. Hij is dus inderdaad strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De motorbestuurder zal voor een dergelijk geval twee boetes ontvangen.

1 Het rijden op een rijstrook die bestemd is voor andere weggebruikers, een fietsstrook danwel suggestie strook mag alleen bereden worden door andere weggebruikers om voor te sorteren en af te draaien, elk ander gebruik zoals het volgen van de ijstrook is verboden.

2 Het rechts inhalen van andere motorvoertuigen.

Mocht het zijn dat er ook fietsers zich op de fietsstrook bevinden kan er zelfs een artikel 5 WVW uitrollen met de mogelijkheid dat ter plaatsen het rijbewijs wordt ingevorderd.

Geen slimme actie dus om een paar seconde te winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rvv 1990 artikel 1 onder n; fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht; Artikel 10 1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad. 2.Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken. Mag duidelijk zijn dat ze alleen voor parkeren etc. de fietsstrook mogen gebruiken, kan nergens vinden dat andere bestuurders de fietsstrook mogen gebruiken om de weg te volgen. Kan ook nergens vinden dat er een uitzondering wordt gemaakt dat bij een groot verkeersaanbod de fietsstrook gebruikt mag worden door andere weggebruikers dan vernoemd in artikel 5.