waarom wordt mijn onderhoudsvrije accu heet van mijn motorfiets is dat normaal?

1van de stekkers van de spanningsregelaar van mijn motor is gesmolten. Ik heb die stekker nu verandert maar is die spanningsreglaar ook doorgebrand waardoor mijn accu heet wordt of ligt het ergens anders aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een gesmolten aansluiting duidt op een ernstige kortsluiting die je eerst moet verhelpen.
Het kan zijn dat je akku stuk is en daardoor te veel stroom vraagt (kortsluiting in een of meer cellen) Hierdoor kan de akku de spanningsregelaar om zeep geholpen hebben (zie de gesmolten stekker). Je moet zowiezo de akku vernieuwen en de regelaar nameten motor laten draaien op verhoogt toerental 2000 tot 3000 toeren en de spanning meten met een multimeter tussen de min en pluspool van de aangesloten akku dit moet tussen 14 en maximaal 15 volt liggen.
Er zijn akku laders in de de handel die een akku eerst controleren dan opladen en vervolgens onderhouden door druppellading.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zou je even met een universeelmeter de laadspanning moeten meten: dan meet je bij stationair draaiende motor de spanning op de accuklemmen dit zal rond de 13V moeten zijn. als je dan het motortoerental verhoogt dan zal de spanning iets hoger worden, dit mag echter niet veel hoger dan zo'n 14,5 V zijn. Is dit wel het geval dan weet je dat je spanningsregelaar stuk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,hitte duid bij elektra vaak op te dunne draden of kortsluiting of overbelasting..
Zitten je accupolen goed vast(invetten met zuurvrije vaseline)? Kijk of er ergens iets verkeerd is aangeslotenj of vaak via iets geleidends (zoals je tank en'n bloot liggend +stekkertje of draad sluiting maakt met je frame de min of massa ! Stekkertjes goed schoonmaken met contactspray,koperborsteltje en wd40 en controleren op geod vast zitten en goed kontakt maken,isolatie kontroleren en bij stekkertjes dikte draad visueel kontroleren op draadbreuk van de strengetjes koperdraad,doormeten bij twijfel op goede verbinding
Denk niet dat je spanningsregelaar/gelijkrichter kapot = want dan gaan er vaak heel wat 12volt componenten mee vanwege te hoge spanning
Er zit ergens een lek stroom en dat moet je vinden !
Vaak kan je ook oxydatie of vocht zien bij de veroorzaker !
Succes!

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het niet beter verwoorden zoals TDI power hier antwoord.EEn batterij die warm word is normaal bij het laden , maar heet worden mag ze zeker niet.