Waarom is het profiel op motorbanden op deze manier gevormd?

Op de foto is te zien dat op het voorwiel de groeven in de draairichting naar binnen lopen, en bij het achterwiel de groeven naar buiten lopen.

Waarom zijn die groeven op de banden op tegengestelde manier gemaakt terwijl de wielen toch echt dezelfde kant op draaien?

Uiteraard zijn die groeven voor de waterafvoer... maar waarom moet dat water dan die kant op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zeer leerrijke vraag! Lang geleden! Proficiat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!

Het beste antwoord

Het voorste profiel (voorste banden) leidt het water naar binnen en het achterste profiel (achterste banden) leidt het water naar buiten. Waarom naar binnen en waarom naar buiten? Naar binnen omdat je anders hinder van het opspattende water zou kunnen krijgen, naar buiten omdat anders het achterliggende verkeer hinder zou kunnen hebben van een "dunne" straal water, wat nu een lichte nevel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zal je alles uitleggen voor ik op mijn avatar spring. Allereerst: de draairichting wordt in de fabriek bepaald omdat het weefsel dat voor de sterkte zorgt over elkaar heen ligt en dus in één richting uit elkaar zou gaan bij de sterkste kracht, het remmen bij het voorwiel en het accelereren bij het achterwiel. In de juiste richting zal het weefsel dat voor de sterkte zorgt juist in elkaar gekneld worden. Dat is erg belangrijk omdat rubber niet zo sterk is en vaak ook nog niet helemaal uitgehard als de banden nieuw zijn. Veel defecten aan banden zijn in het binnenste.

Bij achterbanden van een motorfiets moet het water naar buiten om het effect dat de band over water gaat rijden en dus slipt, tegen te gaan. Dat proces verloopt vrij explosief. De band heeft bij regen zo meer grip op de weg. Bij voorbanden is dat eigenlijk net zo maar de laatste tijd hebben fabrikanten ingezien dat juist de zwaardere motoren meer gediend zijn van het beter kunnen remmen, je gaat ook niet graag hard rijden bij regen en motorbanden zijn niet zo breed als autobanden. Daarom is het profiel van de voorband vaak naar binnen toe. Er is wel eens ruzie geweest bij dealers omdat een fabrikant het ontwerp wijzigde en een motor met een "verkeerde band" geleverd werd. Ik heb ook een band met dat tegengestelde profiel maar dat wil niet zeggen dat mijn motor zo een zware is. De maat van de velg is groter als gemiddeld.

Een motor veert in bij het remmen, dat vereist een goede weerstand van de band bij het remmen. Tijdens het rijden zal alleen het midden belast worden. Het midden van de motorband heeft dus een groef in de lengterichting. Deze groef is vaak een slingerende lijn omdat randen van groeven zorgen voor grip op de weg en om toch water naar buiten te dirigeren in plaats van alleen naar voren en naar achteren. Een slingerende en in het speciaal een onderbroken lijn zorgt voor beter rechtuit rijden bij groeven en ribbels in de lengte van de weg zoals gefreesd wegdek en belijning. Dat draagt erg bij aan het comfort. Het midden-profiel van een motorfietsband moet ten minste een millimeter diep zijn.

Voor de draairichting staat er een pijl op de zijkant (de wang) Dit zegt alleen niet alles omdat een achterband als voorband kan worden gebruikt en dan dus omgedraaid moet worden. Het is dan wel zaak om dat niet als eerste uit te proberen en de leverancier te vragen of dit kan. Een "universele" band heeft door de fabrikant een pijl gekregen die twee richtingen uit wijst. Alfred