Waarom hebben motorfietsen altijd een voorrem en een achterrem die onafhankelijk werken?

Op veel momenten kan je niet alleen je voorrem gebruiken van je motor. Als je te snel gaat, en je knijpt de rem te hard in, ga je onderuit. Waarom is deze niet gekoppeld aan je achterrem (voetrem)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Ha, die Savana;

Er zijn inmiddels meerdere motoren waarbij de voor- en achterrem ook gecombineerd werken. Moto Guzzi leverde zo'n systeem al in de jaren zeventig. De reden dat dit nog niet algemeen wordt toegepast is economisch: het ontwikkelen en bouwen ervan is relatief duur. Maar sinds ook ABS ingevoerd begint te raken zullen dergelijke remsystemen waarschijnlijk ook meer en meer opgang doen. Maar er zullen altijd motorrijders blijven die de remmen liever helemaal los van elkaar zien. Juist het feit dat de bediening van een motorfiets veel minder foolproof is dan die van een auto is voor veel motorrijders een deel van de aantrekkingskracht; het samenspel tussen mens en machine heeft voor velen nog steeds iets magisch.
Overigens: als je alleen de achtterrem te hard intrapt kan het achterwiel blokkeren en je ook onderuit halen. Een van de redenen waarom ABS zoveel terrein wint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alles wat hansv schrijft is miz prima ik wil er uitdrukkelijk bij zeggen .dat het remmen met een motor fiets heel anders dan men denkt of dat het lijkt !de voor rem MOET bij het het begin Vd rem actie heel goed gebruikt worden ,daar moet je lef voor hebben ,het voelt aan of je btr de achter rem moet gebruiken .nee meer dan 2/3 Vd vertraging moet je met de voor rem doen .heel gek voelt het maar het moet .veel oude rijders weten dat zelfs niet !en remmen dus niet goed ,staan dus te laat stil bij een noodstop . Oefenen oefenen op je motor fiets ,ook de nood stop 100 de malen op verschillende ondergrond nat ,enz er wordt nu dacht ik bij de rij les aandacht aangegeven ook bij het examen een klein minimaal restje wordt nu afgenomen .het verschilt wel per type motor fiets crosser , buikschuiver enorm verschil !ik ben ook heel blij met ABS ,alleen het zit niet op m'n crosser :) rij slim veilig en durf te oefenen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet alleen de voorrem gebruiken de achterrem heb je eigenlijk niet nodig. Dat komt omdat bij het remmen met de voorrem alle gewicht van je motor op het voorwiel komt, die daardoor de beste rem werking heeft. Als je met achterrem remt, gaat de achterband bijna direct (weg)slippen eb heeft geen enkel wrijving(lees remwerking)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de voorrem gekoppeld is aan de achterrem loop je al gauw kans dat je achterwiel al blokkeert voor dat je voor op vol vermogen remt.
Bij stevig remmen 'duikt' de motorfiets en komt bijna al het gewicht op het voorwiel waardoor het achterwiel al gauw zal slippen.
ABS is handig als het wegdek minder stroef is dan je verwacht, maar bovenal motorrijden moet je leren; het is geen kunst om het gas open te draaien, het is de kunst om overeind en heel te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk ook eens naar de constructie van een motor veel hebben voor dubbele schijven met meerdere zuiger remklauwen = stopkracht, achter zit vaak een relatief klein schijfje en klein klauwtje. Als je een beetje met de motor om kan gaan en wat heb geoefend ( AVB lessen ) weet je dat je echt niet zomaar over de kop gaat of gaat glijden aan de voor kant. zelf rem ik ( in de zomer ) 70 tot 90 % op de voorkant afhankelijk van het weer. zelf zou ik niet willen dat mijn remmen gekoppeld zijn alleen al omdat ik zelf minder te zeggen heb en er meer zooi op zit dat kapot kan gaan. ABS is ook niet mijn ding maar das een persoonlijke voorkeur.