Mijn scooter gaat met tegenwind soms niet harder dan 70 á 80, is het verstandig om de weg op te gaan of beter op het fietspad?

Op een weg waar je 100 of 120/130 mag, bijvoorbeeld de afsluitdijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor de duidelijkheid, het is een motorscooter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het fietspad is verstandiger..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa maar ik neem aan dat er dan wel bedoeld wordt op een fietspad waar ook scooters zijn toegestaan?
paulus811
13 jaar geleden
Op een fietspad is in ieder geval nooit een motorscooter toegestaand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent de enige die een antwoord op mijn vraag geeft, de rest denkt meer in wetten en regels.

Andere antwoorden (8)

Met een scooter mag je nieteens 70 dus op de weg is sowieso al dom.

Toegevoegd na 17 minuten:
Motorscooter verandert alles, dan mag je wel op de snelweg maar moet je minstens 80 rijden, als je dat niet haalt moet je op het fietspad maar hou het dan wel veilig en ga niet 70 rijden op het fietspad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je netjes 45 rijdt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker niet zo dat je minstens 80 moet rijden op de snelweg! Je moet minstens 80 KUNNEN rijden. Er is géén minimumsnelheid. Wel is er artikel 5 voor hinder of gevaar veroorzaken, dus als jij met 70 op de snelweg tuft loop je kans om die op te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie overigens http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-maximumsnelheid-en-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html#anker-minimumsnelheid-op-autowegen-en-autosnelwegen
Je mag helemaal geen 70 a 80 op een scooter al helemaal niet op de afsluitdijk want dat is na mijn weten een snelweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een weg waar je 120 mag ( 130 mag nrgens nog ) mag je absoluut niet komen met een scooter. Dit is namelijk een snelweg.
Waar je 100 mag, mag je ook niet met de scooter komen!!
Je scooter mag inderdaad niet zo hard gaan, maar ga het fetspad op, zodat je geen gevaar voor je eigen en anderen bent, want zo te horen ben je niet zo goed op de hoogte van de Nederlandse verkeersregels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een snelweg geldt een minimum snelheid van minimum 60 km per uur. Het mag dus wel, maar of het veilig is een tweede.
Op het fietspad mag je dus niet, ook al rijd je bv niet harder dan 20. Het blijft een motor en geen brommer.

Op de snelweg is dus het beste en dan goed rechts blijven rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er geldt geen minimumsnelheid op de snelweg! Wel is er een minimum aan wat je voertuig moet KUNNEN halen, maar er is geen wettelijk minimum voor de snelheid die je ook echt rijdt. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-maximumsnelheid-en-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html#anker-minimumsnelheid-op-autowegen-en-autosnelwegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandig vind ik het niet daar je een stremming bent voor het overige verkeer die jou proberen in te halen.En je zult er jezelf ook niet prettig bij voelen.Het fietspad MAG je NIET op.Dus dan zou ik kiezen voor de provinciale wegen en verbindingswegen waar de snelheden 60 70 en 80 Kilometer zijn.Het rijdt misschien wat meer om maar is wel veiliger.
Indien uw motorscooter niet de verplichte minimum snelheid haalt op de autosnelweg, dan is het verboden om gebruik te maken van de autosnelweg.
Ook het gebruik van het fietspad is verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 70/80 mag je er zeker wel rijden, maar hou wel rekening met het achteropkomende verkeer! Het zou misschien verstandig zijn om op het fietspad te gaan, maar dat mag nou eenmaal niet met een echte scooter.
Ik merk het gevaar ook vaak met mijn autootje als ik met een slakkengang de snelweg op ga, en het liefst ga ik zo snel mogelijk achter een vrachtwagen om iets mee te pikken van de slipstream!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kern van je antwoord (zou misschien verstandig zijn) is nu net mijn vraag.
Die methode van de slipstream ken ik, rijdt ook veel zuiniger:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ja, mijn antwoord kortom: Ja, het mag. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google-de-google:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-maximumsnelheid-en-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html
waar hoor je te rijden? daar moet je rijden anders krijg je een boete :), bij langzamer dan 80 km peer uur adviseer ik helemaal niet de weg op te gaan waar je 120 tot 130 mag, dat is gevaarlijk en verboden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een motorscooter mag je nooit op het fietspad rijden.
Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen:
Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden.
Op de weg rijden is dus de enige optie.