ik heb een scooter die loodvrije benzine moet tanken met een octaangehalte van min.95, wat moet ik dan tanken? euro 95 of euro 98?

Weet jij het antwoord?

/2500

Kan allebei. Euro 95 is goedkoper en sommige zeggen beter voor de motor. Ze zeggen dat, wanneer je euro 98 tankt je motor eraan gewend raakt en niet meer. Terug kan naar euro 95. Of het waar is weet ik niet, maar euro 95 is sowieso goedkoper en euro95 is op meer plaatsen te tanken dan euro 98.

minimaal 95, dus gewoon euro 95. trouwens 98 kan wel, dan betaal je lekker wat meer en je merkt er niks van... waarom is er dan euro 98 vraag je je af? dat is voor motoren waarbij je dus min.98 nodig hebt he.

Je kunt het allebei tanken. Als het maar minimaal octaangehalte 95 is. 95 is trouwens goedkoper dan 98, dus tank maar 95.

Het octaangetal is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, een maat voor de neiging tot zelfontbranding. Het octaangetal (en niet het octaangehalte, zoals het ten onrechte soms ook wel wordt genoemd) van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.... Toegevoegd na 10 minuten: Dus Euro loodvrij 95 kunt u tanken.

Bronnen:
Octaangetal, Cetaangetal.

Euro 95 is prima. Bij extreme omstandigheden kan de prestatie op Euro 98 iets beter zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100