PK en NM uitleg

Stel de ene motor heeft 90 pk/ 100 NM en de ander 85 pk/ 105 NM wat is sneller of beter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (3)

Die 90 Pk zegt iets over het vermogen van de motor, de motor van 90 PK heeft dus wat meer vermogen dan de motor met 85 PK, hij zal er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat de auto een hogere topsnelheid heeft.
Die 100 NM (Newton Meter) is het koppel van de motor, zeg maar de kracht die de motor kan ontwikkelen bij lagere toerentallen. Een motor met een hoger koppel zal er voor zorgen dat een auto sneller van 0 naar 100 km/u kan optrekken.
Bij de motoren waar jij het over hebt, zit niet zoveel verschil tussen de getallen, bij de ene motor is het vermogen wat hoger, bij de andere het koppel. Je zou kunnen zeggen dat beide motoren ongeveer even krachtig zijn.
Welke er beter is, hangt van nog veel meer factoren af, bijvoorbeeld hoeveel geluid hij produceert of wat het verbruik is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal PK en koppel zegt niets over de snelheid.
Dit zegt alleen iets over de kracht en overbrenging.
Snelheid wordt natuurlijk ook bepaald door gewicht, aerodynamica en vele andere factoren.
Je kan dus niet zeggen welke motor sneller is.
Welke beter is heeft ook helemaal niets te maken met snelheid en kracht maar met kwaliteit van gebruikte onderdelen en overige specificaties.

Jouw vraag is dan ook niet te beantwoorden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motor blijft toch een kwestie van persoonlijke smaak en of je van de vormegeving houdt. In Nederland heb je meestal niet de hoge vermogens nodig, alleen als je wilt gaan circuit rijden. Kies je voor snelheid of kies je voor mooi en relax. Persoonlijk dilemma als je moeilijk kunt kiezen. Ik rijd een oude BMW ('79) met 50 PK die fantastisch rijdt bij 120 Km p/u. Een ander zal eerder kiezen voor een kanon als Ducati of Suzuki. Toch een beeltje de voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen en vervolgens kiezen en genieten.