Hoe kan ik mijn dochter leren fietsen zonder zijwieltjes?

Er rekening mee houdende dat IK het wil doen en dat ik in een karretje zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1K

Het beste antwoord

kheb nog nooit van mijn leven zijwieltjes gehad.
mijn ouders vonden zijwieltjes raar en slecht, dus wij gingen thuis van een driewieler, naar step en fiets zonder zijwieltjes.
dus zonder zijwieltjes moet sowieso kunnen.

wel is het misschien handig als er een volwassene mee kan lopen. als die zijn/haar mond houdt. letterlijk ook geen enkele verbale reactie geeft, helemaal nul. en dat jou laat doen. volgens mij kan het dan wel.
als jij de instructies geeft. rustig en geduldig waar nodig en streng waar nodig, en bemoedigend.
als ze alleen jou hoort en ergens tastbare steun ervaart die niks zegt, komt dat toch over als dat jij dat doet? en ze moet jou aankijken als ze even rustig eerst moet luisteren.

als zij jouw instructies exact opvolgt, zal er toch echt even iemand moeten meerennen, want dan vliegt ze ineens weg, maar kan nog niet remmen. dat is namelijk weer een ander hoofdstuk.

hoevaak ik wel niet in de bosjes ben gereden om te remmen, omdat ik niet wist hoe ik anders moest remmen...
ze dachten geloof ik dat als je fietsen kan, dat je dan ook remmen kan. maar daarvoor moet je leren de andere kant uit te trappen, en dat is ook weer een ontdekking. maar niet binnen dezelfde minuut.

weet je, volgens mij lukt 't wel. gebruik alleen ff wat handen en voeten van een zwijgend iemand erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja word moeilijk misschien toch maar tijd vragen van anderen, een hand op de rug kan helpen maar ik moest al snel behoorlijk rennen,
als de zij wieltjes al iets hoger staan en weinig worden gebruikt kan het heel snel gaan mijn advies dan om voor je zelf niet temoeilijk te maken stel het nog een tijdje uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect maar ik denk niet dat dat zal lukken.
Neem gewoon die zijwieltjes en ga er in je karretje naast of achter rijden., je kunt haar dan aanmoedigen en na verloop van tijd de wieltjes steeds hoger zetten.
Veel plezier samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het geleerd doordat degenen die het mij leerden meeliepen en beweerden dat ze het achterrekje vast hielden. Dat bleek dus al gauw niet meer het geval te zijn. Kan jij toch ook doen al zit je in een karretje?!
13 jaar geleden
Laat haar anders met 1 zijwieltje fietsen. Went ze alvast aan het idee zonder wieletjes te fietsen.

Vraag hulp van familie of vrienden bij het helpen met duwen.

Misschien dat iemand jou kan duwen en jij weer je dochter duwt? Het is maar een idee.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een constructie getoond in het plaatje moet het wel kunnen lukken. Als je in je wagentje zit kan je haar begeleiden aan de bagagedrager, en als je haar probeert te laten rijden zonder, ben je altijd dichtbij, om de boel weer op te vangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als tie leeg is, dus zonder Iamback wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Dutcheese
Zo pleegt men een dochter wel vaker te noemen;-)
Ik was zo bang om te vallen dat ik absoluut niet zonder zijwieltjes wilde fietsen. Mijn vader had de oplossing: hij zette de wieltjes, zonder dat ik dat wist, steeds hoger zodat ik eigenlijk al eeuwen zonder fietste voordat ik dat doorhad.
Wellicht is dit voor jou ook de manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk wil je zoiets het liefst zelf doen. Ik heb helaas geen goede oplossing. Misschien kun je een ergotherapeut hulp vragen. Zij hebben vaak praktische oplossingen voor allerlei situaties. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet in wat voor rolstoel je zit ,zit je in een electrische rolstoel of in een rolstoel die je met de hand voorbeweegt?

als het een electrische is dan heb je een hand vrij om een bezemsteel achter onder de zadel te doen ,daarmee kun je haar een zetje geven en een stukje meerijden en als je merkt dat ze haar evenwicht behoud gewoon onder het rijden de bezemsteel eruit trekken ,ze zal dat niet merken en gewoon doorfietsen,zo is het binnen een kwartier gelukt met beide kinderen van mij.

maar ik weet niet of dit makkelijk gaat als je met je handen ook je rolstoel moet voort bewegen.

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een loopfietsje voor je kind! Dat is een fietsje zonder trappers waarmee je kind kan oefenen. Ze krijgen er een goed gevoel voor evenwicht door, want ze voelen zelf aan wanneer ze genoeg vaart hebben om hun voetjes van de grond te doen.
De kans is groot dat als je kleintje een tijdje gezellig op het loopfietsje naast jou heeft rondgetourd, ze op een fiets met trappers helemaal geen zijwieltjes meer nodig heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan natuurlijk wel eentje met maar 2 wieltjes zodat je dochter echt haar evenwicht moet gebruiken...