Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zet ik het stuur van mijn fiets vast?

het stuur van mijn fiets draait altijd terug naar beneden wat gevaarlijk is tijdens het rijden. ik heb er al een stuk rubber van een binnenband tussen gestoken maar dat helpt niet. misschien schuurpapier of wat kan ik anders doen. zou een koperen plaatje helpen omdat koper toch een beetje samendrukbaar is of is er aan ander product dat het bewegen kan stoppen?

Picture for question
4 maanden geleden
in: Fietsen
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
breng hem naar een fietsenmaker.
Inekez1
4 maanden geleden
Sturen en stuurpennen zijn er in vele soorten en maten. De maat van je stuur (de diameter van de buis in het midden) moet passen bij de maat van je stuurpen. Als je de goede maat stuur en stuurpen bij elkaar hebt, moet je de bout (of bouten) van de stuurpen strak aandraaien, maar ook weer niet zo strak dat er dingen van kapot gaan. Zonder foto kunnen we niet bepalen wat bij jou de oorzaak is dat je stuur niet vast zit in je stuurpen. Als het niet lukt om het stuur goed vast te zetten door de bout(en) van de stuurpen aan te draaien, ga dan met je fiets naar de fietsenmaker. Die kan er waarschijnlijk snel en eenvoudig een passende oplossing voor vinden.
tinus1969
4 maanden geleden
Eens met Inekez1, ik zou eerst naar de bout vd stuurpen (laten) kijken. Of die niet strakker aangedraaid moet worden.
samaiphon
4 maanden geleden
ik probeer zelf een oplossing te vinden omdat ik graag knutsel en ik heb de bouten zo hard mogelijk aangedraaid dus daar kan het niet aan liggen. het is wel een breed stuur dus een grote hefboom maar niemand geeft een oplossing voor het probleem.
samaiphon
4 maanden geleden
ik wist ook niet dat ik een foto kan plaasten; hoe doe ik dat?
Antoni
4 maanden geleden
@samaiphon, als je een vraag stelt https://www.startpagina.nl/v/vraag/stellen/ , zie je onderaan punt 1. een mogelijkheid om bijlagen toe te voegen (BIJLAGEN): een vierkantje met bergen (twee driehoekjes) en een vierkantje met een filmcamera. Als je klikt op het vierkantje met de bergen kan je een foto toevoegen. Met het vierkantje met de filmcamera kan je een URL van een video toevoegen.
samaiphon
4 maanden geleden
dank u Antoni
Inekez1
4 maanden geleden
En als je vraag hier al staat, dan kun je een foto toevoegen door de vraag te wijzigen. Klik op de drie puntjes boven elkaar. Onder je vraag staat je naam, hoe vaak de vraag is bekeken, hoeveel reacties er zijn, en die drie puntjes. Als je daar op klikt, komt er een klein schermpje met opties. Klik op Wijzigen. Je kunt dan tekst toevoegen in je vraag, of een foto toevoegen via Bijlagen.
samaiphon
4 maanden geleden
Inekez1 heb ik pas gedaan en bedankt
ronron1212
4 maanden geleden
Het is nat als bij je auto de fiets is oud en versleten misschien als je hem wilt redden toch maar even langs de fietsenmaker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Om het stuur van je fiets goed vast te zetten, kun je eerst kijken of de stuurpen goed vastzit. Dat is meestal de plek waar het stuur aan de frame is bevestigd. Met een inbussleutel of een steeksleutel kan je de bouten goed aandraaien.

Als het probleem dan nog steeds blijft, kan je kijken naar de verhouding tussen de stuurpen en de stuurbuis. Het gebruik van rubber of schuurpapier kan tijdelijk helpen, maar het is vaak niet de beste oplossing.

Een koperenplaatje kan misschien wat extra grip geven, maar het zou ook nieuwere verstoringen kunnen creëren. Zorg ervoor dat de stuurpen niet beschadigd is; indien nodig kun je ook een nieuwe kopen die compatibel is met je fiets.

Wie heeft ervaring met het vastzetten van een stuur en welke oplossingen hebben jullie geprobeerd? Deel je tips!
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Aan de vraag te zien betreft het niet de centrale stuurpen voor het hoger en lager stellen van het stuur, maar een klembeugel waarin het dwarse deel van het stuur kan draaien. Welnu, de klembeugel dient strakker aangedraaid te worden. Als de klembeugel "uitgesteld" is doordat de delen elkaar raken, dan kun je de klembout er uit draaien en met een slijpschijf de klembeugel verruimen.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Ah, de foto geeft duidelijkheid!

Het probleem is dat het stuur niet precies in het midden zit. Dit stuur heeft precies in het midden een stukje buis dat dikker is dan de rest van het stuur. Alleen op dat dikke stukje kun je het goed vast klemmen.

Maak de bout van de stuurpen een beetje los.
Haal alles wat je ertussen hebt gestoken er tussen uit.
Schuif het stuur netjes naar het midden en zet de bout een beetje vast. Draai het stuur nu in de goede hoogte, zonder het nog naar links en rechts te schuiven. En zet dan de bout goed vast.

Vast is vast. Als je het te strak vast wil draaien heb je kans dat er iets breekt of verbuigt, waardoor het nooit meer vast kan. Controleer door op het stuur te leunen of het stevig genoeg is.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
samaiphon
4 maanden geleden
dat is een stukje rubber dat ik al geplaatst heb maar dat niet helpt
TurfGraver
4 maanden geleden
Inekez1 heeft gelijk, je stuur zit niet in het midden.
De dikke stuk zit nu rechts (op de foto) van de klem.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing