Wie is verantwoordelijk voor vervoer richting huis bij een aanrijding van een fietser?

hallo ik heb zelf geen auto ik doe alles op de fiets ik ben 2 keer aangereden. dit was beide keren mijn eigen woonplaats. de persoon in kwestie wilde mij thuis afzetten. uiteindelijk ben ik ook thuisgekomen met de auto gebracht. maar hoe zit dit juridisch als ik een aanrijding krijg als ik op fietsvakantie ben aan de andere kant van het land? ik woon in Twente stel het gebeurd in Brabant. is deze persoon in kwestie verplicht om het vervoer richting huis te regelen of hoe kom ik thuis? de trein is geen optie van wegen mijn autisme. met andere woorden wie is verantwoordelijk voor vervoer richting huis na een aanrijding met fietser is een taxi mogelijk? op kosten van de schuldige? en kan de fiets dan ook mee dan wel met bijvoorbeeld een taxibusje?

9 maanden geleden
in: Fietsen

Antwoorden (1)

Als je op de fiets wordt aangereden door een auto of ander motorvoertuig, dan zal in bijna alle gevallen de schade worden vergoed door de WA verzekering van dat motorvoertuig. Noodzakelijke kosten om jou (gewond) en/of fiets (kapot) thuis te krijgen zullen worden vergoed. Dat wil niet zeggen dat de automobilist dat vervoer voor jou moet verzorgen of regelen.

Ook zonder aangereden te worden kun je een ongeval krijgen of kan je fiets kapot gaan of kun jij ziek worden waardoor je alternatief vervoer naar huis nodig hebt. Dat zul je dan zelf moeten regelen en betalen. Dus het is sowieso handig om van te voren te bedenken hoe je dat dan het beste kunt oplossen, of wie je dan belt om je daarbij te helpen.

Voor een vrij gering bedrag kun je vaak ook een reisverzekering afsluiten voor een fiets- of kampeervakantie in eigen land. Dan ben je verzekerd tegen hoge kosten van extra vervoer, verlies van of schade aan je bagage en je fiets.
9 maanden geleden