Hoeveel neemt de druk in een fietsband toe wanneer je fietst?

Bij een auto moet je de bandenspanning bij een bepaalde temperatuur meten. In Nederland staat er meestal bij dat je de meting bij koude banden moet doen. Dat is belangrijk omdat een autoband door het rijden warm wordt, en door het warm worden neemt de luchtdruk in de band (de bandenspanning) toe.

Als ik dus mijn autoband oppomp tot 2.1 bar bij koude band, ik ga een half uur rijden met een snelheid van 80 km/u, en ik meet direct daarna opnieuw de bandenspanning - dan zal ik een druk meten die meetbaar hoger is dan de 2.1 bar die ik aan het begin had.

Hoe groot is dit effect bij een fietsband?

Stel dat ik mijn fietsband oppomp tot 4.5 bar bij koude band. Als ik nu een half uur ga fietsen met een snelheid van 15 km/u, en ik meet direct daarna opnieuw de druk van mijn fietsband, welke druk zal ik dan ongeveer meten?

--  Ik heb een gewone stadsfiets.
--  Mijn fietspomp heeft een drukmeter, maar die is niet
      nauwkeurig genoeg om dit zelf te proberen.

9 jaar geleden
in: Fietsen
1.9K
Poet
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe & hoe hard je fietst maar ik vermoed dat het effect van zon en weersomstandigheden veel groter zal zijn
Poet
9 jaar geleden
Sorry je gaf aan hoe hard je fietst.
Poet
9 jaar geleden
Het stukje band dat het wegdek raakt, wordt enigszins afgeplat en zodra het contact met het wegdek over is, wordt de band weer rond. Door het draaien van het wiel is dit een constant proces. Door deze continue vervorming ontstaat de opwarming van de band. Ik zie echter iet snel info om dit proces kwantitatief beet te pakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fietsband heeft relatief een veel kleiner oppervlakte dan autoband en de diameter is ook relatief groter. Verschil zal dus niet zo groot zijn als die bij een autoband. Koop een digitale bandendrukmeter voor €6,- en ga de test doen!
Poet
9 jaar geleden
Er moet een model gemaakt van de warmteproductie per wieldraai. Dan van het aandeel daarvan dat richting bandenlucht gaat. Via PV=nRT krijg je de druktoename. Maar ook moet het warmteverlies naar buiten toe (convectie, zwarte straling) worden gemodelleerd om de evenwichtstemperatuur te vinden.
Poet
9 jaar geleden
Ik ga dat niet doen ;-) sorry
Cryofiel
9 jaar geleden
Het aantal omwentelingen per minuut is bij de fietsband kleiner, dus de warmteproductie per minuut is lager. De verhouding tussen oppervlak en inhoud is bij de fietsband groter dan bij de autoband, dus het warmteverlies per minuut is hoger. Het ligt daarom voor de hand dat de drukverhoging bij de fietsband lager zal zijn dan bij de autoband. Maar hoeveel lager? Dat vraag ik jullie dus af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryo,
Wees inventief en meet de temperatuur van de lucht in de band voor en na het fietsen en reken het drukverschil wat die temperatuurstijging bij gelijk volume zou veroorzaken uit ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Tja... Blijft het volume gelijk? Hoe meet je de temperatuur? Als je het ventiel openzet, is de uitstromende lucht aanmerkelijk kouder dan de lucht in de band.

Antwoorden (1)

Voor autobanden zou ik het vrij precies kunnen voorrekenen met gebruik making van een spreadsheet dat ik er voor gemaakt heb.
Dit zou ook voor fietsbanden gebruikt kunnen worden.
Verschil is dat de snelheid van een fiets veel lager is ( 15 tegenover 100km/u) waardoor de band minder omwentelingen per seconde maakt en daardoor minder keer inveert en weer terug veert . Aan de andere kant is het ook afhankelijk van de invering van de fietsband die zeer waarschijnlijk in verhouding meer is dan die van een autoband.

Bij een autoband gaat de temp in de band bij rijden met snelheid van 100km/U ongeveer van 18 gr C naar 45 gr Celcius, en die ingevoerd in spreadsheet geeft voor 4,5 bar ongeveer 0,5 bar drukstijging.
De fietsband wordt door zijn lagere snelheid mogelijk niet zo warm binnenin , maar mogelijk door de meer invering weer warmer.

Dit alles op een rijtje denk ik ongeveer 0,3 bar druk stijging in de omstandigheden die je stelt