Met wat voor soort (niet-elektrische) fiets kun je zowel snel als comfortabel reizen?

Met welke niet-elektrische fiets kun je zowel snel als comfortabel je weg afleggen? Dit wegens werk op ca. 8km afstand van huis. Tot nu toe elke keer weer wat: kapotte spaken, lekke band, losgetrilde spatplaten wegens hobbelwegen of gerinkel als een wekker over klinkers. Ik zou bijna overwegen om een mountainbike o.i.d. te kopen, maar dan 'zit' ik weer met schuin voorover gebogen zitten, ook niet ideaal na het ontbijt.

3 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Misschien niet te wilt zijn met de fiets zoals over drempels stoepen enz heen te race.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Gewoon een goede stevige fiets - zo ver is 16 km per dag nou ook weer niet.... En dat je geregeld onderhoud nodig hebt als je veel fietst, dat is logisch. Neem goede antilekbanden als je weer aan een nieuwe band toe bent, pomp ze genoeg op. Als je zelf zwaar bent: er zijn dikkere spaken in een wiel te zetten, of je laat je wielen "dubbelspaken"(is op een andere manier vlechten, is steviger dan gewoon) dan breken ze minder snel onder je eigen gewicht. Fiets inderdaad niet van stoepen etc. af - maar een onverhard pad moet je fiets kunnen hebben, eventueel wat voorzichtiger fietsen als je pad erg ongelijk is (of een omweg nemen). Loop al je bevestigingen, bijv. bij je spatbord, elke twee weken in een weekend even langs om ze vast te zetten, dat is zo gedaan, en je voorkomt er ergernissen mee als een écht loszittend spatbord.

Het beste antwoord

Een hybride fiets is een sportieve fiets, maar met een rechtere zit dan een mountainbike en meestal met grotere wielen. Vergelijkbaar met een trekkingfiets. Genoeg versnellingen en een verende voorvork zorgen voor rijcomfort zowel op glad asfalt met wind mee als over de hobbelweggetjes. Kies een fiets met stevige wielen, zeker als je zelf een groot en relatief zwaar lijf hebt waarmee je over de hobbels gaat.

Voor een beperkt budget kun je eens kijken naar tweedehands trekkingfietsen of hybrides. Omdat veel mensen juist overstappen naar een elektrische fiets is er een behoorlijk aanbod van degelijke, goed onderhouden hybride fietsen.

Met een zogenaamd vlinderstuur kun je makkelijk variëren in zithouding. 's Morgens na het ontbijt meer rechtop, met tegenwind of als je 's middags snel naar huis wilt kun je een wat diepere zithouding aannemen.

Ongeacht welk type fiets je kiest: controleer regelmatig of alle onderdelen nog goed vast zitten. Draai boutjes regelmatig opnieuw vast. Vervang moertjes desnoods door moertjes met een rubberen ring erin zodat ze niet meer kunnen los trillen.

Voor hobbelwegen is het sowieso beter om je banden iets minder hard op te pompen. Je fiets stuitert dan veel minder. Beter voor de fiets en comfortabeler voor jou.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Jammer dat we nog steeds geen duimpjes kunnen plaatsen.

Andere antwoorden (1)

Het eerste wat in mij opkomt is een (brom)fiets op benzine. Wel 4-takt want die stinken niet en dan het model scooter, die is ontworpen voor comfort.