Waarom zitten bij fietsen met een verende voorvork de schokdemper met de zuigers naar boven?

Bij motorfietsen bromfietsen en snorfietsen zie je vaak dat de schokdemper met de zuiger naar beneden zit.
Het lijkt mij juist bij een fiets met verende voorvork / achtervork logies om de schokdempers met de zuiger naar beneden te doen.
Zo heb je dat het rijwielgedeelte lichter wordt en het frame zwaarder.
Maar dat bevordert volgens mij wel het veercomfort.

3 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K

Antwoorden (1)

Een fiets stuurt het makkelijkst en is het makkelijkste in evenwicht te houden als het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt. Daarom is het fijner om meer gewicht laag te hebben en minder gewicht hoog, zeker bij een sturend voorwiel. Vandaar ook dat er low-rider bagagedragers zijn om fietstassen aan de voorvork te hangen. Die tassen hangen laag ten opzichte van het wiel. Bij een fiets is dat meer van belang dan bij een motor, bromfiets of scooter. Een fiets is van zichzelf lichter, gaat minder snel en heeft een grotere slag van het voorwiel (je kunt scherpere bochten maken).

Motoren en scooters worden in principe alleen op de weg gebruikt en hoeven ook minder wendbaar te zijn dan een fiets. Ze zijn sowieso al veel zwaarder dan een fiets. Een wat zwaarder uitgevoerde voorvork is dan niet zo'n probleem. Een fiets rijdt het meest comfortabel als je er ook soepel mee kunt sturen. Een motor, bromfiets of scooter is qua comfort (ook) ontworpen op langdurig rechtuit rijden, waarbij de vering vooral de hobbels in de weg moeten opvangen.

In feite is de verende vork met de zuigers bovenaan de 'normale' versie van de telescoopvork. De vork met de zuigers onderaan wordt wel de Upside Down-voorvork genoemd.