Wat is er aan de hand met de fietsventielen?

Mijn fietsventiel was kapot en er was geen nieuw fietsventiel in de buurt, dus ik heb een gebruikt van een andere fiets. Alles ging goed tot er een nieuwe was. Ik deed de nieuwe 'universele' fietsventiel in de band. Pompte hem op en in een keer kwam er allemaal lucht onder de moer vandaan. Ik heb meerdere ventielen gebruikt en steeds hetzelfde probleem: Als ik de band net strak heb opgepompt komt er weer lucht uit/onder het fietventiel vandaan. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
7.7K

Antwoorden (2)

Je buitenband zit als een soort tubeless band aan je velg verkleefd. Hierdoor komt er lucht tussen buiten- en binnenband. Bij het oppompen kan deze lucht alleen ontsnappen via het ventielgat in je velg. De oplossing is om je buitenband eerst van de velg los te maken door hem in de velg te drukken. Dit zou ik rondom doen zodat de buitenband weer goed kan centreren. Nu kan, tijdens het oppompen de lucht tussen binnen- en buitenband via de velg ontsnappen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met je fietsventielen lijkt mij niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn verschillende ventielen van hetzelfde lijkende model in omloop, enkele zijn niet compatible ook al zien ze er toch (bijna) hetzelfde uit. Het beste is om bij die ventiel van de andere fiets ook meteen de binnenband er bij over te zetten. (zie: GoeieVraag: Hoe leg ik het mijn huisgenoot uit?)

Nader bekeken gaan de moderne ventielen niet goed sluitend in het gat voor ventielen die nog zo'n rubberen slangetje hebben en vica versa. Ook tussen de moderne ventielen zit er nog verschil, namelijk de twee randjes die wel of niet over de lengte aan weerszijde zitten. Deze randjes vallen in de twee gleuven in het ventielgat. Ook de ventielmoeren (die de ventiel vast zetten) verschillen. Als je, net als ik, alle ventielen, moertjes, en ringetjes in een bak hebt gegooid dan wordt dat dus puzzelen:

Als er gleufjes in het ventielgat zitten (daar waar je het ventiel in stopt) gebruik dan ook een ventiel met lipjes/ randjes aan de beide zijkanten. Dit kan ook een moderne (zonder rubber slangetje) zijn, maar met lipjes.

Stop het beoogde ventiel in het ventielgat, kijk of het ventiel er goed en sluitend in het gat valt. Bij moderne ventielen zit er net onder het schroefdraad een randje op het ventiel, kijk of deze tegen de bovenkant van het ventielgat zit waarneer het ventiel niet verder het gat in kan. Zo nee, ander ventiel proberen.

Als het ventiel goed in het gat valt, dan nog 'n bij passende ventielmoer erbij zoeken: schroef deze erop totdat niet verder kan, pak dan ventiel bij bovenkant vast en druk deze op en neer. Zit er nog beweging in? Dan zal er ook lucht doorheen komen, ander moertje proberen dus. Het verschil in al die moertjes is niet of nauwelijks te zien, kwestie van proberen.

Niet onvergeeflijk: Bij een beetje Hema of Action kost een nieuwe binnenband nog geen 5 euro...

-