Hoe kan ik de derailleur zo afstellen dat ik zonder duwen tegen de hendel in de lichtste versnelling kan fietsen?

Ik rijd veel op heuvelachtig terrein, dan is een fiets met 6 versnellingen erg handig. Alleen moet ik in de lichtere versnellingen steeds tegen het hendeltje duwen, anders floept dat terug naar de zwaardere verzetten.
Hoe kan ik dat corrigeren? Fietsenmakers hier op Kreta zijn vriendelijk en behulpzaam, alleen ze vervangen liever een onderdeel dan er wat aan te sleutelen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allebei bedankt, ik ga het proberen en zal wel laten weten of het helpt!

Het beste antwoord

Kabeltje moet strakker of de veer is te sterk. Bij schakelen naar een zwaardere versnelling (kleinere tandwielen achter) ontspan je namelijk de kabel waardoor de veer de derailleur naar de kleine tandwielen trekt.
Kan ook zijn dat je het hendeltje wat stroever moet afstellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vriendelijk bedankt, ik ga het uitproberen.