Ja, het zijn eigenlijk verschillende benamingen voor dezelfde maat : de hoogte tussen het punt waar het zadel komt en de trapas, ofwel de hoogte van de zitstang.
Let op : niet iedere fietsfabrikant (zelfs niet per land) hanteert dezelfde maat ! Soms wordt de lengte van de stang gerekend, en soms het hoogteverschil loodrecht, dus dat is iets korter. Je moet dus wel weten welke precieze meetsysteem de fabrikant van de fiets in kwestie hanteert - en dat is niet altijd makkelijk uit te vogelen.
Passen blijft de beste manier om de juiste hoogte te bepalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja kaderhoogte is een Vlaams woord voor framemaat.
De liggende buis tussen het zadel en het stuur ligt niet altijd horizontaal. Tegenwoordig loopt hij vaak schuin omhoog vanaf het zadel naar het stuur. Hierdoor kan je niet altijd dezelfde framematen van verschillende merken of ontwerpen goed met elkaar vergelijken, maar dit even terzijde.