tot welke leeftijd mag een kind op de stoep fietsen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
8.1K
Ivana
8 jaar geleden
De weg naar school is hier zo gevaarlijke en onoverzichtelijk, dat kinderen die nog geen verkeersexamen hebben gedaan, op de stoep mogen fietsen. Dit wordt oogluikend toegestaan. Mits de kinderen rekening houden met de voetgangers en niet op de stoep gaan spelen en crossen. Dat is al jaren zo.

Het beste antwoord

De wet zegt er niet met heel veel woorden iets over. Voor zover kinderen geleerd wordt op school bijvoorbeeld met verkeersles geldt :

"Je mag op de stoep fietsen, als je nog geen 9 jaar oud bent, met een kinderfiets en zonder de andere voetgangers te hinderen".

Tot en met acht jaar dus, maar wel onder bepaalde voorwaarden.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik hoor net dat deze bron Belgisch is ; helemaal niet gezien.
Ik zoek even verder en als ik niks vind, haal ik het antwoord weer weg.
In de Wegenverkeerswet werd er nergens over gerept. Maar iedereen weet dat je een kind van twee, drie niet op de openbare weg laat "fietsen". Ook niet onder begeleiding.

Toegevoegd na 40 minuten:
Gevonden ! In Nederland geldt dus het zelfde.
Ik laat ze beiden staan, mocht iemand uit Belgie ooit dezelfde vraag hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag was onvolledig : Ik bedoel, in Nederland. Dank je!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar ben ik ook van uit gegaan.
In Duitsland is het tot tien jaar, en ook daar onder voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mmoreice bedoeld dat je bron uit België komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men je dat ? Wat erg ; ik had een paar stukjes gelezen en dat leek gewoon normaal Nederlands.
Dan moet ik verder zoeken , sorry.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gevonden.
Valt me wel op dat de tekst eigenlijk EXACT hetzelfde is. Wie zal van wie gekopieerd hebben ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voetganger Een kind met een kinderfiets wordt als voetganger gezien en mag dus inderdaad op de stoep fietsen.
Ivana
8 jaar geleden
Juist, precies wat ik in mijn reactie al aangaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel, mooi speurwerk!

Andere antwoorden (1)

Dat mogen kinderen helemaal niet. Artikel 5 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens bepaalt: fietsers gebruiken het fietspad. Volgens artikel 4 van dit reglement moeten voetgangers het voetpad gebruiken. Leeftijdsonderscheid maakt de wet hierbij niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus jij laat een kind van twee met een driewieler op de openbare weg ? Dacht het niet ; dat is toch echt wel toegestaan. De vraag is alleen : waar ligt de grens ?
ronron1212
8 jaar geleden
Klopt dat het niet zo i de wet staat maar kinderen mogen wel degelijk op het voetpad zoals Marleen zegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil jullie graag geloven als je me toont waar dat in de wet staat. Een driewieler is overigens geen fiets Marleen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dan ? Een rolschaats ? ;-) Volgens mij is dat toch echt een fiets, volgens de definitie van een fiets (vervoermiddel waarvan je de wielen via een kettingsysteem aan het draaien brengt door op pedalen te trappen) . Voor kinderen als-ie klein is, en voor volwassenen met-een-beperking als-ie groot is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het gaat om wanner wordt fietsen echt serieus fietsen, en niet een soort speelgoed dat voor de veiligheid op de stoep hoort. Sommige kinderen zijn met vijf al redelijk veilig - onder begeleiding- op de weg, andere met dertien nog niet, maar de grens van 8 jaar (als op school de verkeerslessen ongeveer beginnen) zal niet geheel toevallig gekozen zijn,
ronron1212
8 jaar geleden
Waar en hoe fietsen
•Houd beide handen aan het stuur, tenzij je een teken geeft om af te slaan.
•Je mag op de stoep fietsen, als je nog geen 9 jaar oud bent, met een kinderfiets en zonder de andere voetgangers te hinderen.
•Je mag geen dier aan de leiband houden.
•Je mag geen passagier vervoeren, tenzij de fiets is voorzien van een zitplaats en voetsteunen. Zelfs dan neem je dat als kind beter geen passagier mee.
•Als je rijdt aan de kant waar de passagiers van bus of tram in- of uitstappen, moet je stoppen om het in- of uitstappen mogelijk te maken. Je mag slechts met matige snelheid vertrekken.
•Waar een voetganger op de rijbaan stapt, moet je een zijdelingse afstand laten tussen jezelf en de voetganger, van minstens één meter.
http://www.goeievraag.nl/vervoer/fietsen/vraag/569637/leeftijd-kind-stoep-fietsen#1637323%23&from=email&source=comment_new
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen het gaat hier niet om gevoel maar het bewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, vreemd genoeg zegt de wet er niets over, maar iedereen kan het op zijn klompjes aanvoelen. Het zal meer een soort 'gedoogbeleid' zijn. Je mag een kind namelijk ook niet in gevaar brengen, en dus moedwillig op de openbare weg of het fietspad laten rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wet heeft geen klompjes alleen droge tekst en maarten heeft gelijk de wet maakt op dit punt geen leeftijdsonderscheid. De consequentie hiervan is dus zolang de kinderen zich niet zelfstandig in het verkeer kunnen redden ze niet mogen fietsen.
Wat anders is de wetshandhavers zullen doen en dan denk ik dat ze punt 2 van ronron1212 zullenhanteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar ben ik dus in mijn antwoord ook van uitgegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben heus niet zo dwaas dat ik een klein kind met een fiets de weg op zou sturen maar ik heb enkel weergegeven wat de wet hierover zegt en wordt nu als boodschapper van het slechte nieuws afgebrand. Dat vind ik niet erg maar je moet met dit commentaar dus niet bij mij zijn.
Thecis
8 jaar geleden
Ik heb een + gegeven voor het antwoord. De wet wordt aangehaald en daarin staat duidelijk dat er niet op de stoep gefietst mag worden. Dat het gedoogd wordt, geeft dus al direct aan dat het tegen de wet is. Of ik het zelf wel of niet zou doen, is hierbij irrelevant. Dit is wat de wet er van zegt en daar behoren we naar te leven (en iedereen doet wel eens anders natuurlijk, rijden te hard, jatten een bloknootje van het werk, gaan niet terug naar de kassa als iemand wat vergeten is af te rekenen (<-- disclaimer, deze opmerkingen gelden niet voor iedereen, het waarnemen van een trend is anders dan het bekijken van individuele zaken)). Off-topic: Dit onderstreept ook meteen waarom mensen het niet met rechters eens zijn. Die moeten de wet volgen en niet hun gevoel. Zij maken de wet niet, dat doet het volk indirect door met de verkiezingen hun stem uit te brengen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voetganger Een kind op een kinderfiets is volgens de wet een voetganger
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer dat zelfs Wikipedia geen verwijzing naar een wettelijke bepaling geeft. Nu zijn we nog niets wijzer.