Waarom zit er lucht in auto en fiets banden?

Als fiets en autobanden van massief rubber worden gemaakt en de vering word aangepast, dan ben je van het probleem van lekke banden af, lijkt mij.
Waarom zit er dan toch lucht in de banden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In derdewereld landen willen ze niet anders dan massieve banden, voor fietsen en rolstoelen in ieder geval.
Dat heeft te maken met de puin en rotzooi op de veelal onverharde wegen. Banden raken dus snel lek en niet altijd is alles voor handen om banden te plakken.
Geen antwoord op je vraag, maar misschien leuk om te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad leuk om te weten want daar heb ik nooit bij stil gestaan.

Het beste antwoord

Ook in dat opzicht staat de wetenschap niet stil.
Massief rubber is geen optie, veel te zwaar en te oncomfortabel. Maar wel dit, nooit meer lekke banden:
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Rubber is vrij duur om te maken
lucht is goedkoper

Toegevoegd na 3 minuten:
-in 1847 vond dhr. Tomson (http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_William_Thomson) de luchtband uit, precies met de bedoeling om het voordeel van [een gewichtsloze] vering in te bouwen in het wiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het:

- Minder materiaal kost
- Een stuk meer comfort geeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het dan veel zwaarder fietst dan met lucht banden.
ook kost het een auto meer denk ik om op harde banden vooruit te komen
14 jaar geleden
Enige jaren terug,zijn er fietsbanden op de markt geweest,die massief waren.daar was door o.a de grote weerstand niet op te rijden,zo zwaar ging het. Het zal dan bij auto's ten koste gaan van het brandstofverbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou anders veel te zwaar worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is goedkoper, comfortabeler en het gaat sneller met lucht of stikstof in de banden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo fiets/rijd je veel soepeler en het is veel goedkoper...

en je krijgt niet heel erg snel een lekke band hoor...
ik heb mijn fiets al 1/2jaren en nog steeds zijn de banden prima! =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een auto heeft heeft het aspect wielgewicht alles te maken met het afgeveerde- en niet afgeveerde gedeelte van de auto. Want door die vering ontstaan op een auto afgeveerde en onafgeveerde massa's.

De onafgeveerde massa is de bewegende massa tussen wegdek en veer. Hiertoe behoren de wielen (hoewel zelf onderdeel van de vering), remmen, onderste wieldraagarmen, langsgeleide-armen, etc.

De afgeveerde massa bevindt zich aan de andere kant van de veer. Hiertoe behoren de carrosserie, motor, versnellingsbak, koppeling, etc. Des te kleiner de onafgeveerde massa (waaronder dus óók de wielen), in verhouding tot de afgeveerde massa des te kleiner is de invloed van de onafgeveerde massa op het trillinggedrag van de carrosserie. Bovendien worden onafgeveerde componenten door de kleinere massatraagheid aan aanzienlijk kleinere stootbelastingen blootgesteld....