Ik heb een naafdynamo in mijn fiets, hoeveel volt lampje moet er in?

Een standaardlampje brandde namelijk meteen door.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
7.1K

Het beste antwoord

Hallo,

Voor het lampje geldt een vermogen (Watt). Geen spanning dus (Volt).

Bij jou loopt er waarschijnlijk te veel stroom (Ampere), veroorzaakt door een te laag vermogen van het lampje. Bij een vermogen van het lampje van 3W en een spanning die de dynamo geeft van 6V , wat waarschijnlijk van toepassing is bij jouw dynamo geldt dat er een stroom loopt van 12A. (Stroom = Spanning in het kwadraat gedeeld door het vermogen). Dit hoort.

Jij hebt waarschijnlijk een lampje van 1W of 2W. Dan loopt er een nog hogere stroom, nl. 36A of 16A. Dit is niet goed. Hoe meer stroom, hoe meer warmte (licht) er wordt gevormd binnen het lampje. Dit kan het lampje niet aan en deze brandt door. Zet een lampje van een hoger vermogen (aantal Watts) in je fitting.

Hoop dat weer uit de voeten kan.

Groeten,
Nick
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enigste antwoord, dus automatisch de beste.
Toch durf ik dit wel te betwisten, ik weet best wel wat van elektriciteit, en het is volgens mij alleen de voltage waar hij van door kan branden, niet de amperage, want de amperage is namelijk geen waarde dat geleverd word door een energiebron, zoals jij dat stelt, maar is iets wat gevraagd word en dus geleverd, aan de hand van de voltage en de weerstand die de spanning ondervind, natuurlijk wel met het maximum wat de energiebron kan leveren.
Dus ik denk dat ik echt een hogere voltage nodig heb. Helaas moet ik nu sluiten en kan ik dus niet op de hoogte houden. Ik heb wel gekeken welk lampje er nu in zit die is doorgebrand, en die is 6 volt en 2,4Watt. Maar ik zie dat er ook 12 en 24 volt zijn met dezelfde fitting.