Wat betekent 'gebiest' ? als we het hebben over een fietsframe is gebiest, of spatbord gebiest ?

Op sites waar fietsonderdelen te koop zijn, staat er regelmatig bij onderdelen bijvoorbeeld ; ''spatborden niet gebiest'', of ''frame is gebiest''.

Wat verstaat men onder gebiest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.6K

Antwoorden (1)

Een gebiest frame of spatbord heeft de standaard kleur met daarop een "streep", ofwel een bies. Meestal zijn deze biezen goud- of zilverkleurig.
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Het antwoord van jc54 is uitstekend: +. Met de combinatie van de twee losse zoekwoorden “bies” en “sierstreep” vind je als je met Google zoekt op afbeeldingen een aantal voorbeelden.
Treinen hebben in de wat meer klassieke uitvoering vaak een bies of sierstreep, wellicht om snelheid te suggereren.
Vliegtuigen ook, maar daarvoor moet je in het Engels zoeken met de vakterm “cheat line”. Kan behalve geschilderd op met name klassieke auto’s en sommige locomotieven ook in aluminium uitgevoerd zijn, echt als een strip. En de rode streep op de zijnaad van de broekspijpen van de klassieke uniformbroek van de postbode heet ook een bies. Ik heb nog even gepoogd om iets te vinden over de achtergrond waarom zoiets een bies heet, maar dat is me nog niet gelukt. Wel ken ik uit de luchtvaart de term “cheat line” (bedrieg-streep zeg maar), en daarvan had ik al eens een verklaring gelezen: door in de lijn van de cabineraampjes van een jaren veertig DC-4 vliegtuig zwarte hoekjes rond de ronde cabineraampjes te schilderen ging het vliegtuig ‘bedrieglijk sterk’ lijken op de iets grotere en snellere en door de drukcabine comfortabeler DC-6 uit de jaren vijftig. Met een drukcabine kun je namelijk hoger vliegen, dan kun je ook sneller vooruitkomen en verder vliegen, en de kans op turbulentie (‘luchtzakken’) is daar een stuk kleiner.
En in de jaren zestig heeft men dan bij de het innovatieve eerste straalverkeersvliegtuig (De Havilland Comet) daarentegen ontdekt dat juist ronde of afgeronde raampjes van nature beter bestand zijn tegen drukverschillen, dus die vierkante look is met enkele daverende klappen althans in technische zin uit de mode geraakt ... http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/1436389/