Waarom rijd niet iedereen gewoon op een damesfiets dat is toch veel makkelijker met op en afstappen.

Misschien dat het iets met de stijfheid van het frame te maken heeft maar waarom hebben dames modellen dit dan niet nodig?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Antwoorden (5)

Er waren vroeger alleen maar herenfietsen, totdat vrouwen jurken begonnen te dragen waardoor fietsen onmogelijk werd. Dus vond iemand de damesfiets uit zodat ook vrouwen met jurken konden fietsen.

Jongeren denken vaak dat het niet stoer is om op een damesfiets te zitten. Als ze die mensen wilden stimuleren om op een damesfiets te fietsen hadden ze het: "lageframefiets" of zoiets moeten noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je echt geinteresseerd bent in het antwoord kijk dan eens bij de al eens gestelde vragen op deze site, daar staat deze vraag tussen met veel en goede antwoorden.
dus voordat ik hier ga copy pasten .........
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van oorsprong hadden alle fietsen de driehoek vorm van de herenfiets. Dit is een heel stabiele en sterke constructie. Probleem echter is dat dat niet praktisch is met een jurk. Daarom zijn uiteindelijk fietsen gemaakt met een laag frame speciaal voor dames met jurken. De constructie was weliswaar zwakker (werd voor een deel gecompenseerd door wat zwaardere buizen) maar dame misstond het toch om te hard te fietsen of vreemde capriolen uit te halen. Racen, spullen vervoeren op de fiets, met een post tas over een grind pad, was iets dat mannen deden.

Moderne sport fietsen (wielren fietsen, moutainbikes) maken geen verschil meer in ontwerp voornamelijk omdat het dan belangrijker is dat je fiets heel blijft dan dat je er elegant uit ziet.

Voor fietsen voor op de openbare weg maakt het niet uit dat het damesfiets ontwerp zwakker is. Hier gaat het voornamelijk om een cultureel verschil dat er door de loop der jaren in is gesleten. Veel mensen maakt het overigens niks uit. Die gaan gewoon voor de goedkoopste 2e hands fiets die ze kunnen vinden... hij wordt toch wel gestolen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mannen bang zijn steeds meer zoals vrouwen te moeten doen en straks ook nog rokjes moeten gaan dragen, en dat wil natuurlijk niemand.

Verder houden mensen ervan hokjes te maken voor alles en iedereen. Je hoeft maar lid te zijn van een blad of een forum en ze willen al weten of je een man of een vrouw bent. Alsof dat uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen het is toch fantastisch te surplacen (ter plaatse blijven) zoals de grote wielrenners en dat kun je alleen met een mannenfiets en hoe mooi is het niet een koppel tesamen te zien op één mannefiets :zij op de stang in amazone houding, hij fier als een gieter .