Als ik met de auto moet wachten om rechtsaf te kunnen slaan, moet ik dan rechts van de auto ruimte vrijhouden voor fietsers?

Als ik rechts voorsorteer, op een weg zonder apart fietspad, krijg ik vaak boze blikken van fietsers die mijn auto niet aan de rechterkant kunnen passeren, en daarom maar over de stoep of zelfs aan de linkerkant voorbij gaan. Ik ben in de veronderstelling dat ik op de juiste manier voorsorteer en dat fietsers dus eigenlijk achter mijn auto moeten wachten. Hoe zit het precies?

11 jaar geleden
in: Fietsen
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog, als jij aangeeft rechts af te slaan mogen fietsers jou niet rechts passeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er genoeg ruimte is en dat weggedeelte breed genoeg is, is het goed en netjes om ruimte over te laten voor fietsers. Is die ruimte er niet dan zullen de fietsers achter jou moeten wachten. Gaan zij toch over de stoep oid is het niet jou pakkie aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Mendelson maar ik kan jouw stelling niet vinden in het RVV 1990: § 2. Inhalen
Artikel 11 1.Inhalen geschiedt links. 2.Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. 3.Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen. 4.Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen. 5.Bestuurders mogen trams rechts inhalen. Artikel 12 Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik dacht dat dat zo was, maar het staat er inderdaad niet. Foutje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt

Antwoorden (3)

Ik heb met rijles deze specifieke situatie geleerd. De regel is dat je inderdaad zoveel mogelijk rechts voorsorteert. Zolang er geen fietspad is aangegeven moet je dus tegen de rechterrand van de weg gaan rijden, en daar stilstaan als dat nodig is.

Fietsers kunnen er dan inderdaad niet meer langs.

Mijn rijinstructeur vertelde me dat dit de regel is, maar dat veel fietsers die regel niet kennen, en daardoor zelfs agressief kunnen worden. Het is dus een afweging: houd je je aan de regels, of overtreed je de regels om moedwillige krassen en een afgebroken rechterspiegel te voorkomen?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter een boze fietser dan een dooie. Als ze aan je rechtkantig gaan staan, staan ze in je dode hoek. Met alle gevolgen van dien. Je moet dus zo mogelijk zorgen dat daar geen ruimte is voor fietsers.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat vind ik eerlijk gezegd geen reden. Als je rechtsaf slaat kan er namelijk altijd een fietser in je dode hoek zitten, of een voetganger die voorrang heeft omdat hij rechtdoor loopt. Je moet dus, alvorens rechtsaf te slaan, ALTIJD over je rechterschouder kijken om te controleren of zich niemand in je dode hoek bevindt. (Hetzelfde geldt natuurlijk wanneer je linksaf slaat, maar dat is hier niet van toepassing.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is het mij ook geleerd.
En deze methode is nog steeds het veiligst.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel
Een vrachtwagenchauffeur of een bestuurder van een gesloten bestelwagen kunnen wel over hun rechterschouder kijken maar zien dan nog niets, ze kijken dan tegen de laadruimte aan. De ruimte die jij kunt overzien met over je schouder kijken is de ruimte die vaak de dode hoek is bij dergelijke voertuigen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij zulke voertuigen heb je inderdaad een dode hoek. Dat is dan ook een groot probleem, chauffeurs rijden soms een fietser plat zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Nog niet al zulke voertuigen hebben een extra spiegel om ook dat gebied te kunnen overzien, en zelfs zo'n extra spiegel biedt geen 100% garantie dat je elke fietser en elke voetganger ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.... en dus, deze hele discussie samenvattend, is het het veiligst om wel degelijk strak tegen de rechter stoeprand voor te sorteren. Beter een boze fietser dan een dooie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij sommige kruisingen staat er de laatste paar meter vóór de kruising een doorgetrokken streep tussen de rijbaan en het fietspad. In dat geval is het niet toegestaan tegen de rechter stoeprand voor te sorteren.
RVV 1990 is daar heel duidelijk in:

Artikel 17

1.Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:

a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;

Dus ja je mag met je auto tot tegen de stoeprand aan gaan staan als er geen doorgetrokken streep rechts van je auto is.

Doe dit alleen als je nagenoeg bij het kruisingsvlak bent.

Dat fietsers boos worden kan je niets aan doen, je staat in je recht en mag het dus ook doen, ik persoonlijk doe het zelfs op rotondes met een fietsstrook en heb soms complete scholen fietsers (schooljeugd) die dan boos worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je afslaat dien je het overige verkeer voor te laten gaan en mag je niet de weg blokkeren voor achteropkomende fietsers:

"Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan (uitgezonderd een tram) "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde gaat voor''