Zijn fietsbanden beter geworden?

Toen ik vroeger naar school fietste, had ik redelijk vaak een lekke band. Hetzelfde toen ik daarna naar de universiteit fietste.

Ik fiets nu nog ongeveer evenveel km per week als toen. Maar nu heb ik bijna nooit meer een lekke band.

Het enige verschil tussen toen en nu is dat ik nu niet meer zomaar stoepranden op en af fiets.

Is dat een verklaring voor het kleine aantal lekke banden, of is er echt iets heel erg verbeterd in de kwaliteit van de banden? Als het inderdaad de kwaliteit is, is dan de binnenband of de buitenband nu zoveel sterker dan toen?

14 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Het beste antwoord

De buitenbanden zijn veel sterker geworden,antilek banden zitten nu standaard op nieuwe fietsen-en het speelse is eraf bij je..Vroeger ging je vast niet zo *zachtjes* met je fiets om-kinderen crossen graag overal op en in met het resultaat regelmatig lekke banden-toen ik nog kind was-héél lang geleden-leerde mijn vader mij al rap banden plakken,want ik had bijna iedere week wel een lekke band-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ontwikkelingen staan niet stil, maar ik denk dat het grootste verschil toch is dat je niet meer de stoepranden opfietst. Daar werd de binnenband gewoon door kapotgereden (je krijgt dan een puntbelasting tussen stoeprand en velg) en dat betekende (voor mij ook destijds) heel vaak plakken...
14 jaar geleden
De kwaliteit van de fietsbanden zal inderdaad beter zijn geworden. Ik denk ook dat de kwaliteit van de wegen/ondergrond waar je op fietst is verbeterd in de loop van jaren. Denk bijvoorbeeld aan een fietspad van asfalt in plaats van tegels.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zowieso is een apart fietspad ook al beter dan gewoon aan de rechterkant van een autoweg fietsen, kijk maar eens wat voor een troep er altijd langs de rijbaan ligt, daar fiets je dan ook door heen. Fietspaden liggen nu vaker naast de rijbaan dan gedeeltelijk er op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buitenbanden zijn absoluut beter geworden. Vroeger had je van die slappe bandjes die al lek sprongen als je er naar keek. Tegenwoordig zijn ze steviger, en op het loopvlak veel dikker.

Binnenbanden zijn hetzelfde. Het meeste lek rijden komt ook niet door een spontaan scheurende binnenband, maar door iets scherps in de buitenband, dus daar valt de meeste winst te behalen.

Met een anti-lek-buitenband rijd je trouwens nooit (nou ja, bijna nooit) meer lek. Die heeft een soort van dubbele bodem op het loopvlak, dieper dan de lengte van een punaise. Een aanrader op fietsvakanties! Of voor de grap expres door een punaise rijden. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cryofiel;

Die ervaring heb ik ook, ja. Sinds de antilek-buitenbanden heb ik eigenlijk alleen nog maar door uitdroging lekke binnenbanden vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, autobanden ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, schonere wegen, minder steentjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fietsbanden zijn beter geworden, zowel binnenband als buitenband, maar kwaliteit komt voor een prijs. Invloed op spijkers/glas op de weg heb je niet, tenzij je goed uitkijkt.,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk kan zelfs dat: sinds ik speciale stadsbanden onder mijn fiets heb, heb ik ondanks regelmatige aanvaringen met glas geen lekke band meer gehad. In de afgelopen zes jaar!
Op dezelfde manier dat de autobanden enorm verbeterd zijn , is er in de fietstband technologie veel R&D geïnvesteerd. Bv; de EVA (ethylvinylacetaat) en de kwaliteitscontrole van de rubber en het vulcanisatieproces en de iso normen en de voortdurend gezonde druk van het management om de kwaliteitsnormen op een hoger peil te brengen.Het grote probleem blijft het evenwicht tussen banden met zachte rubber en grote adhesie en harde rubber en kleine adhesie. Daarom moet je bij wagens in de winter onder de 7 C van band veranderen. Bij fietsen is dit niet nodig omdat de snelheid kleiner en het gewicht aanzienlijk minder. Toch veranderen professionele crossfietsers continu band op basis het parcours: zand, asfalt, regen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn ze idd. Zolang je ze maar niet bij een bouwmarkt of i.d. koopt,tegen een prijs,waar de chinees nog niet eens een portie nasi voor verkoopt,maar bij de fietsenboer en van een bekend(goed)merk! Als je dan een beetje pech hebt,gaan ze langer mee dan jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, die zijn beter geworden, net als de kwaliteit van de wegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze zijn veranderd of te wel beter geworden
De buitenband bestaat uit een karkas van koordlagen van langvezelige katoen die het canvas vormen en randen van gevlochten staaldraad. Goedkopere banden hebben koordlagen van kunststofvezels. Daaromheen is een rubberenlaag aangebracht met op het loopvlak een profiel. Op de zijkanten is meestal een witte reflecterende streep aangebracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die zijn de laatste jaren beter geworden, maar de
fietspaden natuurlijk ook.