Bij een fiets zit de voorrem links ,bij een motor rechts .Waarom bij een fiets ook niet rechts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fiets heeft 2 wielen, waarom een auto ook niet? Oh nee, dan hebben we het over een motor. Overigens heeft die schakelingen op het pedaal....waarom een fiets niet? Het verschil moet er zijn, handig voor linkshandigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit laten aanpassen bij je fietshandel.
Mijn ATB heeft de voorrem en achterrem op dezelfde plek zitten als bij een motor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De motoren die ik ken hebben 2 schijfremmen voorop. Mijn atb van giant heeft 1 schijfrem voor, maar er was ook een model met 2 schijfremmen voorop.

Antwoorden (2)

Heb hier drie verschillende fietsen staan, twee met remblokjes en 1 met een remtrommel maar alle drie hebben ze de remhandel voor het voorwiel aan de rechterzijde zitten, heb dan ok het vermoedde dat bij jou het omgewisseld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Gast99419;

De meeste mensen zijn rechtshandig en zullen met die hand het krachtigst kunnen knijpen en dus remmen. Bij een motor is dat voordelig omdat je daar de meeste remkracht op de voorwielen nodig hebt. De achterrem is daar puur om bij te remmen en te manouevreren. Bij een fiets kan uit alle macht de voorrem inknijpen nog wel eens tot gevaarlijke toestanden lijden, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom je bij een fiets met de linkerhand de voorrem bedient.