Kan ik een AXA slot openen met een ijzerzaagje?

Wij hebben een dienstfiets en de sleutel van het slot is op onverklaarbare wijze 'verdwenen'. Nu vraag ik mij af... kan ik met een ijzerzaagje er een stuk uitzagen??? (uit het beweegbare gedeelte dan)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
14.8K

Het beste antwoord

Is het niet verstandiger om met die fiets even langs een erkend AXA-dealer te gaan, deze hebben een zogenaamde moedersleutel en kunnen het slot openen.

Ook kan die dan meteen reservesleutels bestellen.

Toegevoegd na 18 uur:
Aan de hand van jou reacties.

Slijp met een kleine haakse slijptol aan de linkerzijde een stukje uit de buis waar in de sluitbeugel eindigt, na het verwijderen van de ophanging is het slot dan makkelijk te verwijderen.

Het doorzagen of slijpen van de sluitbeugel is een tijdrovend werkje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen maar dat is hiervandaan een flinke wandeling en waarschijnlijk moet je dan ook bewijzen dat de fiets echt van jou is en dit is zo'n fiets die van werknemer op werknemer op werknemer is gegaan en de oorspronkelijke eigenaar is al lang niet meer hier werkzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat risico bestaat ook. maar wie niet waagt die niet wint. Is er geen collega met een auto die even op en neer wil rijden, hoef je in ieder geval niet zo ver te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn een zogenaamde 'groene' organisatie, met de auto naar het werk komen wordt sterk ontmoedigd....

Andere antwoorden (3)

Vast wel, als je de tijd hebt. Maar waarom zou je die moeite doen ?
Een heleboel ouderwetse axa sloten krijg je namelijk zeer eenvoudig open met een gladgevijlde sleutel. Dit was enige jaren geleden in het nieuws, en sindsdien zijn de sloten verbeterd. Maar als je slot dus al een paar jaar oud is, krijgt een beetje fietsengapper die met extreem weinig moeite (en een bewerkte sleutel) net zo makkelijk los als jij met de jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK.. dus dan moet ik eerst mijn energie in het vijlen van een sleutel steken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, da's ook weer waar. Ik had de vraag in eerste instantie geloof ik niet helemaal goed gelezen....ik had in mijn hoofd of het mogelijk was dat een fietsendief het slot door zou kunnen zagen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet hahaha, bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Met een ijzerzaagje kom je niet zo makkelijk door dat staal heen. Probeer het met een slijpschijf!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja... die heb ik niet in mijn schuur liggen.... dan toch maar onze klusjesman bellen...
Je moet recht van boven zagen in het vlak van het slot, dan zaag je de cilinder in de lengte door. Dat staal is niet al te hard. Verder is het wel handiger om een haakse slijper te gebruiken.