waarom fietsen zoveel mensen in nl ter vergelijking met andere landen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (7)

Omdat Nederland plat is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Nederland vergeleken met andere landen erg klein is, waardoor dorpjes/steden dichter bij elkaar liggen, en je makkelijker met de fiets overal heen kan fietsen.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is de infrastructuur goed aangepast aan de fietsers. Dus goede fietspaden, fietssnelwegen, fietsenstallingen etc.

Daarbij scheelt het natuurlijk ook dat Nederland geen bergen kent, waardoor het beter te doen is, om lange afstanden op de fiets af te leggen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Omdat Nederland een vlak land is, en de mensen er redelijk dicht bij elkaar wonen. Dus je hoeft geen heel grote afstanden af te leggen, en niet vaak heuvel op heuvel af. Dus is het een handig vervoermiddel.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat de benzine in Nederland erg duur is tegenwoordig en het goedkoper is om met de fiets kleine afstanden af te leggen.

En omdat we fietspaden hebben (vrij uniek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ons landje vergeleken met andere landen heel plat is en ook niet groot hier door liggen veel steden dicht bij elkaar. Maar het komt ook door dat wij op veel plekken betaald parken hebben daardoor is het veel goedkoper en het kost ook geen benzine.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het komt ook door dat het fiets verkeer in NL goed is geregeld door dat er veel fietspaden enzo zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de infrastructuur zo goed is voor de fietser is een gevolg van het aantal fietser, niet andersom. Ook fietsen we al lang voordat de prijs van een parkeerkaartje of benzine idioot hoog werd. De bereikbaarheid van de meeste centra en gebrek aan parkeerplaatsen is van het zelfde laken een pak.

De fiets is voornamelijk voor iedereen (financieel) bereikbaar...... en heeft niet de bovengenoemde nadelen.
Ik vergelijk het nu even met Azië, waar eerst iedereen ook fietste. Nu daar meer welvaart komt, zie je meer scooters. Nog meer welvaart zal daar meer auto's geven, de boel slibt dicht (doet het nu al) en dan nemen mensen weer de fiets.
Dus combi van geld en gemak maakt wat je op dat moment kiest.
En dan gaat bovenstaande nog niet eens over waarom we recreatief fietsen, Dat is relatief goedkoop, flexibel en gezond. En voor wie kwalen heeft: het belast je spieren een stuk minder dan bv lopen. Maar hier komt eerst het vlakke land als positieve factor. Hoewel "altijd wind tegen", is ook niet alles. De infrasructuur bevordert recreatief fietsen.
Tot slot: ik las over fietssnelwegen, recht-toe-recht-aan, ter bevordering van het fiets-woonwerkverkeer.