Hoe komt het dat stoplichten zo gemaakt zijn dat langzame fietsers altijd als ze aan komen rijden groen licht hebben?

Het valt me op als je een stukje hebt met verschillende stoplichten ze altijd zo afgesteld zijn dat langzame fietsers precies door groen kunnen rijden en dat terwijlk juist snelle fietsers doior willen rijden en daarom door rood gaan. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Een groene voor auto's is zo afgesteld dat, wanneer je(ongeveer) de maximum snelheid aanhoudt, je steeds door kunt rijden.
Bij fietsers is dat wat lastiger. Er is geen maximum snelheid voor fietsers, en er zit nogal verschil in snelheid tussen fietsers. Je hebt racers, en recreatieve fietsers en van alles ertussen in.
Waar moet je dan de groene golf op afstemmen?
Op de snelle racers? Dan staan de "gewone" fietsers om de haverklap stil voor een licht of ze moeten noodgedwongen gaan racen voor de lichten.
Afstemmen op de wat langzamere fietsers is dan beter. De racers kunnen in de stad best wat langzamer fietsen, dat is ook veiliger. Ook een vorm van snelheidsbeperking.
Racen doen ze maar buiten de bebouwde kom, of op lange fietspaden zonder lichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een groene golf voor fietsers zodat ze door kunnen blijven fietsen en niet om de 20 meter hoeven te stoppen. Die heb je ook voor auto's, zolang je de maximum snelheid rijdt is het licht groen en rij je te hard gaat hij op rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de 'groene golf' wilt hebben hoef je niet per se de maximum snelheid te rijden. De groene golf let op constante snelheid. Er staan wel borden dat als je 50 km/per uur rijd (bijvoorbeeld) dat je dan groen hebt, maar als je constant 80 rijdt heb je dit evenveel als wanneer je constant 50 rijdt.
Dit zegt praktijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan wordt je tig keer geflitst ;)
Het is niet overal zo, maar waar het wel zo is zal er op die route een doorstroomsysteem zijn, gebaseerd op de gemiddelde snelheden van fietsers en ook het kruisende verkeer.