Waarom werken wachttijd-voorspellers bij oversteekplaatsen voor fietsers vaak slecht?

Ik bedoel de cirkel van lampjes, waarvan steeds meer lampjes uitgaan naarmate de wachttijd korter wordt. Vaak "staan de lampjes stil" en soms gaan ze spontaan allemaal uit en het stoplicht daarna op groen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Omdat in Nederland heel veel verkeerslichten afhankelijk van het verkeersaanbod werken is nooit goed te voorspellen hoe lang de wachttijd zal zijn.
Daarom wordt bij het verkeerslicht van de foto ook geen tijd in seconden aangegeven.
Daar waar wel een seconden teller loopt is de tijd wél betrouwbaar.
De verkeersintensiteit wordt met draadlussen in het wegdek gemeten, je ziet in het voorsorteervak voor auto's vaak een lang rechthoekig patroon en vlak voor de stopstreep een kleiner rechthoekje.
Zolang er grote stukken metaal (auto's) boven deze lussen staan of rijden wordt het verkeerslicht iets langer op groen gehouden, de groen-periode zal dus langer of korter kunnen zijn.
De cirkel met lampjes voor de wachtperiode is alleen een ruwe indicatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook voor de stopstreep van het fietsverkeerslicht liggen tegenwoordig vaak detectie-lussen, als je aankomt rijden hoef je dan niet eens meer op de knop te drukken.
Zodra je fiets zich gedeeltelijk boven het rechthoekje bevindt gaat het lampje bij de knop vanzelf al branden.