Hoe krijg je het dopje van een frans ventiel (fiets) makkelijk los

Als ik mijn banden van mijn fiets op wil pompen dan gebeurt het wel eens dat het voorste dopje van mijn ventiel vast zit. Vooral als ik de fiets een tijdje niet gebruikt heb.
Dan bedoel ik niet de zwarte afsluitdop maar het kleine dopje dat bij het ventiel hoort.
Het is zo klein dat je er bijna geen kracht op kan zetten en als je het met een tangetje probeert of zo dan draai je heel snel je ventiel stuk.

Wie weet een goed trucje om het dopje snel en makkelijk los te draaien.
Ik draai het al niet zo stevig aan maar naar verloop van tijd gaat het toch vast zitten.

12 jaar geleden
in: Fietsen
7.9K

Het beste antwoord

Gebruik een houten wasknijper.
En als het los is smeer het in met kopervet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aponi
12 jaar geleden
Bedankt voor de wasknijper tip, was ik nooit op gekomen

Andere antwoorden (1)

Maak het dopje warm, bijvoorbeeld met een föhn. Dan zet het metaal uit en gaat het losser zitten. Die truc werkt ook bij een metalen deksel op een pot. Wel opletten dat het niet té warm wordt en je je hand dreigt te verbranden. Gebruik dan voor de zekerheid een ovenhandschoen.
Amadea