Vraag van verkeersexamen: Mevrouw Blok wil oversteken. Moeten de fietsers haar voor laten gaan?

Mevrouw blok is een oud vrouwtje met een looprekje. Ze wil oversteken vanaf de stoep (daar staat ze nu op) maar er is geen zebrapad en geen voorrangsbord. De fietsers komen van links met zijn tweeën naast elkaar. Moeten ze de oma voor laten gaan? Ik dacht dus nee, mijn moeder en vader ook. Mijn zusje ook, maar dat was dus fout geteld in het theoretisch verkeersexamen uit groep 7. Echt heel raar, want daar is toch geen regeltje voor?

Toegevoegd na 6 minuten:
ze heeft geen problemen met lopen, ze is gewoon oud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Het beste antwoord

Mensen die slecht te been zijn moet je voor laten gaan. Dus bijvoorbeeld met krukken of een looprek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Rechts gaat voor, als die fietsers van links komen komt de vrouw voor hun van rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een belangrijke regel in het verkeer is dat je kwetstbare verkeersdeelnemers (zoals oude vrouwtjes, invalide mensen) de ruimte geeft in het verkeer en extra voorzicht bent voor hen. Misschien dat het antwoord daarom ja moest zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herhaal het nog maar eens want de antwoorden verschillen nog steeds.
Het juiste antwoord is inderdaad dat je mensen die slecht ter been zijn voor moet laten. Mevrouw Blok had dus voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de normale verkeersregels toepast, zullen mensen die niet zo kwiek zijn moeten wachten tot ze een ons wegen voordat ze kunnen oversteken. In een gat tussen het verkeer waar jij en ik met gemak de overkant halen, zou mevrouw Blok met haar looprekje nog niet eens halverwege de straat komen.

Dus staat ze daar maar te staan met haar looprekje, in de hoop dat als de avond valt het wel minder druk zal worden en ze ook een kans zal krijgen om haar weg te vervolgen.

Tja, dat vonden we met zijn allen toch ook een beetje onredelijk. Daarom gaat mevrouw Blok toch maar voor.

En trouwens voor je ouders: deze uitzondering geldt óók als je in de auto zit, zij moeten mevrouw Blok dus ook voor laten gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
De belangrijkste regel is dat je alles moet doen om een ongeluk te voorkomen. In dit specifieke geval gaat zij daarom voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je voetgangers die willen oversteken op de rug ziet of in het gezicht, hebben deze voorrang. Voetgangers die je van de zijkant nadert moeten wachten.