Waarom werken achterlichten niet meer op een dynamo?

Ik heb een oude en een nieuwe fiets. Bij de oude werkt het achterlicht nog op de dynamo, bij de nieuwe niet. Dit zie ik bij vele nieuwe fietsen. Waarom is dat? Ik vind het op dynamo veel fijner omdat ik hem dan minder vergeet aan te zetten, minder vergeet uit te zetten en mn batterijen niet hoef te vervangen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar.
Ik vergeet het ook altijd aan te zetten.
Of ik vergeet het uit te zetten.
Dan is die batterij weer leeg en dan vergeet ik
een nieuwe batterij.
Allemaal maar lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, Heeft de nieuwe fiets een velgdynamo of een naafdynamo (dynamo in het wiel) ? Groetjes, Patrick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een naafdynamo, maar een andere fiets die hier staat heeft hetzelfde met een velgdynamo.

Het beste antwoord

Als je voor een stoplicht staat te wachten ziet van achter aankomend verkeer je nu staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij de nieuwe fietsen werkt het achterlicht op een batterij. Dit maakt dat er geen kabels meer vanaf de dynamo helemaal naar het achterlicht getrokken hoeven worden. Juist deze kabels bleken vaak stuk te gaan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een achterlichtje gebruikt echt heel weinig stroom, dus kan het makkelijk met batterijen gevoed worden.
Een batterij die de voorlicht zou moeten voeden zou veel sneller leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niet zo lang geleden bestond er nog geen ledverlichting voor de fietsen.
Vroeger waren er strikte regels voor fietsverlichting, ook voor de plaats op de fiets, tegenwoordig zijn er andere minder strenge regels.
Het gewone achterlichtje was heel storing gevoelig, of er was een aarde aan de fiets die door roest niet meer goed werkte, of er liep een draadje door het frame heen naar de dynamo, ook storinggevoelig.
Nu me de ledverlichtig zijn er vrijwel nooit storingen, hooguit lege batterij.