Hoe kan ik de 5-versnellingsnaaf van mijn fiets afstellen?

Het is een Gazelle fiets. Hij heeft geen derailleur, en is dus een gewone herenstadsfiets. De 1 trapt nu enorm door (trappers draaien rondjes, hij pakt niet), 2 & 3 werken, en 4 & 5 wisselen steeds van versnelling. (dat kraakt enorm als je hard trapt)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
13.8K

Het beste antwoord

Als er al lang niets aan is gedaan kan er vuil naar binnen zijn gekomen, wat niet bevorderlijk is voor de werking natuurlijk. Gewoonlijk zit er aan het eind van de kabel een boutje met contramoer. Maak die los en haal het boutje er helemaal uit. Trek nu met de hand aan het kettinkje dat uit de naaf steekt, trek dit enkele cm. naar buiten en maak het zo goed mogelijk schoon, spuit er wat olie langs en controleer dat het soepel loopt. Als je de ketting laat vieren tot hij niet verder naar binnen gaat staat hij in zijn hoogste versnelling.
Draai nu het boutje weer terug op zijn plaats.
Je zou nu door met de hand te trekken (en af en toe aan de trapper te draaien het punt moeten ontdekken waar hij naar zijn 4e gaat, je zult merken dat er telkens een traject van enkele millimeters is voor je in een lagere versnelling komt en daar zul je ongeveer het midden van moeten vinden.
Zet je handle op het stuur op 4, zoek het midden van het tweede traject en stel dan met het boutje de draad strak.
Als je geluk hebt doen alle versnellingen het nu, maar waarschijnlijk zal je nog wat moeten corrigeren.
Vergeet niet als alles werkt de contramoer aan te draaien.

O ja, toen je kabel nog los zat had je ook die kabel nog even wat olie moeten geven.
Als het niet lukt haal je met een beetje geluk de fietsenmaker nog.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vraag aan je fietsenmaker op welke stand dat de naaf moet staan om hem af te stellen... Zet je die dan daarop dan moet je door draaien daar komen te staan dat je nog net niet de volgende versnelling te pakken hebt... Zo doen ze dat ook bij de fietsenmaker zelf... Maar dan moet je wel de uitgangspositie weten... Trial en error brengen je al snel heel ver... en daarna is het makkelijk genoeg, want de kabel zal altijd blijven rekken en weer onsteld raken... Wordt je eigen fietsenmakerd...

succes...