Mag een geel kenteken scooter op de s108 en s109 wegen in amsterdam?

Ik kies op Apple Maps avoid motor ways en dan krijg ik een route met alsnog de S108 en of S109 weg voor de scooter. Is een scooter van 45km/h met een geel kenteken toegestaan om op deze wegen te rijden ? Ik had daar gereden maar er was geen politie. Kan ik een boete krijgen door camera’s ?

9 maanden geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Ja. Voor alles wat ik bekeken heb mag dat. (Misschien dat ik een stukje niet gezien heb.)

1.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-brommer
Niet met bromfiets op fietspad
U mag niet met uw bromfiets op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan.

2.
https://www.scooterbelang.nl/nl/brom-en-snorfiets-regels
Wanneer wel of niet op het fietspad
Binnen de bebouwde kom mag u niet met uw brommer op het fietspad rijden. Brommers rijden namelijk veel harder dan fietsers. Dit kan ongelukken veroorzaken. Snorfietsers mogen wel op het fietspad, omdat zij minder hard kunnen rijden dan bromfietsers.

Bromfiets buiten de bebouwde kom
Buiten de bebouwde kom rijden auto’s harder dan 50 kilometer per uur. Daar moet u wel met uw bromfiets op het fietspad rijden. Is er geen fietspad, dan mag u met uw bromfiets op de rijbaan rijden.

Verplicht fiets- en bromfietspad
Is er een verplicht fiets- en bromfietspad? Dan moet u daarop rijden. Ook als u binnen de bebouwde kom rijdt. U kunt een verplicht fiets- en bromfietspad herkennen aan een blauw rond bord met een fiets en een brommer erop.

3. De s108 en s109 zijn zover ik heb nagegaan binnen de bebouwde kom en hebben geen verplicht fiets/bromfietspad(bord).
Plaatje bij antwoord
9 maanden geleden
Anna95
9 maanden geleden
Top bedankt !