Kan het tik geluid dat mijn scooter maakt kwaad?

Mijn scooter maakt als die een tijdje aan staat een tikkend geluid. Op de bijgevoegde video valt het geluid nog mee omdat ik maar +- 5 minuten had gereden maar als ik er een langere tijd op rij, word het tikkende geluid soms zo hard dat ik het nog kan horen als ik de voordeur sluit. Ik had dit met mijn vorige scooter niet waar ik soms wel meer dan 20 kilometer achter elkaar mee reed. Vandaar mijn vraag; is dit normaal?

een jaar geleden
5.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Iets los in de uitlaat?

Antwoorden (1)

Als ik het goed hoor komt het geluid niet uit de motor maar vanaf de uitlaat. In het geval van de uitlaat is het 'tikkende' of 'knisperende' geluid dat je hoort krimpend metaal in de uitlaat. Veel spruitstukken op auto's of motoren doen dit ook. De uitlaat wordt heet als je rijdt en als je de scooter vervolgens uit zet, koelt de uitlaat snel af. Het metaal vervormt dan iets doordat het afkoelt. Dit is normaal.

Als het geluid uit het motorblok van je scooter komt dan is het verstandig om 'm even langs de garage te brengen. Helemaal als deze warm is. Bij een koude motor kun je soms getik horen omdat de motor nog warm moet worden.
een jaar geleden