Ik heb een NL scooter, woon in NL, mag ik rijden in België zonder rijbewijs dan?

Ik zit in België op school, en ben 16 jaar. Ik woon 600m van de Belgische grens af. Mag ik dan in België rijden zonder rijbewijs? Ookal woon ik in Nederland

een jaar geleden
2.7K
tinus1969
een jaar geleden
Bel jr verzekering. Dat is een groter issue dan de boete, als er iets misgaat.

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je met een scooter een bromfiets bedoelt.

Alleen voor wat ze in België een "bromfiets Klasse A" noemen, is geen rijbewijs nodig in België. (Het land waarin je rijdt, bepaalt de regels).

"Elk tweewielig of driewielig voertuig, dat uitgerust is met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat zo gemaakt is dat het op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur. Op een bromfiets KLASSE A moet er op het achterste spatbord een geel signalisatieplaatje (8x8 cm) aangebracht worden. Het geel signalisatieplaatje moet stevig in het midden van het achterste spatbord bevestigd worden. Het verwijderen van het achterste spatbord en bijgevolg het geel signalisatieplaatje aanbrengen op de zijkant van de bromfiets is verboden."

Kan en mag het voertuig harder dan 25 km/uur dan is een rijbewijs nodig.
.
Wij (NL) noemen zo'n @klasse A bromfiets@ een snorfiets. In Belgie is de valhelm voor snorfietsen verplicht en hier vanaf 1 juli aanstaande ook.
.
Je zult een rijbewijs moeten hebben omdat je voor het stuk tot aan de grens (die 600 meter) gebruik maakt van de Nederlandse openbare weg. Want in Nederland geldt wel een rijbewijsplicht voor snorfietsers.
Toegevoegd op 27 april 2022 17:31: tekst
Computoon
een jaar geleden
gabyvdr
een jaar geleden
In Nederland is dat een blauw kenteken als het een bromfiets is van klasse A. Mag ik daar dan mee rijden in België zonder rijbewijs en zou ik een boete daarvoor kunnen krijgen omdat ik in Nederland woon en niet in België?
Computoon
een jaar geleden
Het land waarin je rijdt bepaalt of het rijbewijs verplicht is. In Belgie is voor een snorfiets een rijbewijs niet verplicht. In Nederland wel. Je zult een rijbewijs moeten hebben omdat je voor het stuk tot aan de grens gebruik maakt van de Nederlandse openbare weg.
tinus1969
een jaar geleden
En check of je zonder rijbewijs wel verzekerd bent.
NDAurora
een jaar geleden
Reactie op Computoon; het verplicht voeren van een geel 8×8cm signaleringsplaatje op het spatbord is afgeschaft in 2016 met de invoering van een kentekenplicht voor bromfietsen (waarmee de klasse in het kenteken staat eg: S-AXX-999. Waarmee A de klasse representeerd) het voeren van het gele signaleringsplaatje heeft nu geen enkele wettelijke waarde meer (hierdoor zou je het zelfs op een bromfiets Klasse B mogen voeren nu)
Kort antwoord is dit mag niet.

Aangezien je geen rijbewijs hebt is je verzekering niet rechtsgeldig en rijdt je dus onverzekerd rond(ook in België) mocht je ooit grote schade rijden of erger dan zijn de gevolgen ook niet te overzien.
Echter is een elektrische fiets(max 25km/h en zonder gashendel) wel een goede oplossing zonder een rijbewijs nodig te hebben.
Toegevoegd op 16 juni 2022 22:02: tekst
een jaar geleden