Een buitenlands iemand wil mijn brommer kopen. Wat dien ik te doen?

Ik wil mijn brommer aan iemand verkopen uit Duitsland wat dien ik dan te regelen met het RDW? Vind maar moeilijk informatie.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.8K
Antoni
3 jaar geleden
Je kan vast de RDW bellen of appen of e-mailen voor meer informatie!
Utrecht
3 jaar geleden
Het lijkt nogal een gedoe (volgens de beschrijving van SimonV).
Bedenk even goed of dit het wel waard is voor een brommer. is er geen belangstelling binnen Nederland?

Antwoorden (1)

De koper heeft hiervoor een vrijwaringsbewijs nodig. Zo meldt u uw brommer aan voor uitvoer :
1. U, of iemand anders namens u, gaat naar de RDW-balie in Zoetermeer of Veendam. Een afspraak maken is niet nodig. Momenteel kunt u geen uitvoer regelen bij een RDW-keuringsstation of een andere RDW-balie. U kunt ook naar een RDW erkend bedrijf voor export (pdf, 1mb). Informeert u vooraf bij het bedrijf of zij voor u export willen regelen.
2. Neem het volgende mee:
- Het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs of
de kentekencard met de tenaamstellingscode;
Het Overschrijvingsbewijs of tenaamstellingscode mogen ontbreken als
de geregistreerde eigenaar/houder zelf komt;
- Geldig legitimatiebewijs;
- Kentekenplaat (niet nodig als er nooit een kentekenplaat is gemaakt / afgegeven)
voor de brommer. Als er nooit een kentekenplaat is gemaakt kunt u de brommer alleen bij een RDW keuringsstation of RDW balie uitvoeren.
- Ondertekende uittreksel KvK (in geval van rechtspersoon) niet ouder dan 1 jaar, waarin de tekenbevoegde staat;
- Machtiging van de tekenbevoegde (in geval van rechtspersoon en als u zelf niet de tekenbevoegde bent).
3. U betaalt de kosten.
Omschrijving Kosten
Dienst Export €9,98
4. De RDW of het RDW erkend bedrijf meldt de brommer af in het kentekenregister en de registratie is direct beëindigd.
5. U ontvangt van de medewerker:
- een vrijwaringsbewijs (bewijs dat de registratie is beëindigd);
- het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) of de kentekencard (waarvan een hoekje is afgeknipt);
- het papieren kentekenbewijs deel II voor uitvoer. Dit kentekenbewijs deel II heeft u samen met de kentekencard of het tenaamstellingsbewijs nodig om de brommer in het
buitenland te registreren.
6. Met het kentekenbewijs deel II mag u in Nederland nog maximaal 14 dagen op de openbare weg rijden om het voertuig buiten Nederland te brengen. Voorwaarden hierbij zijn:
- de brommer is verzekerd tijdens deze 14 dagen;
- u zet het bestaande kenteken met zwarte onuitwisbare cijfers/letters op een witte plaat. Een kartonnen plaat is niet toegestaan. U kunt deze ook (van tevoren)laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant (pdf, 173kb). Hiervoor moet u de kentekencard of het kentekenbewijs deel 1A (Voertuigbewijs) laten zien.
Het is verstandig dat de persoon die in het buitenland een kenteken wil