Hoe werkt sensor-elektronica om de aanwezigheid van benzine in een benzinetank te detecteren?

De benzine tank van de brommer van mijn zoon (Derbi SM 50) heeft een benzinesensor. Dit is geen niveaumeting, er is dus geen vlotter. Het is een sensor boven in de tank die met 12V DC gevoed wordt. Als de tank bijna leeg is verbind de sensor de 12V met de aangesloten aarde van de draadboom. Hierdoor gaat er een stroom lopen en gaat er een lampje aan.

Deze sensor heeft dus geen vlotter en geen infrarood oog. Ik heb ergens gelezen dat de elektronica in de sensor gekoeld wordt door de benzine en dan open blijft. Als er enkel benzinedamp is dan is er geen koeling meer en gaat de sensor dicht waardoor er een stroom gaat lopen. Deze sensor werkt ook met water (in een glas getest).

Hoe werkt dit nu echt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Volgens mij heb je het zelf al aardig uitgelegd.
Deze NTC-weerstand in de tank heeft de eigenschap dat als hij warm wordt, de weerstandwaarde kleiner wordt en groter wordt bij afkoeling.
In de benzine koelt de NTC weerstand in de sensor af en gaat hij uit. Als de tankinhoud onder het niveau van de weerstand komt, wordt de weerstand niet meer gekoeld. Zo gaat het waarschuwingslampje aan.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Hier was ik naar op zoek.