Kan ik euro 98 tanken met een Kymco Vitality scooter?

Ik heb een kymco vitality scooter, met als bouwjaar 2005 (vermoedelijk eerder in gebruik genomen aldus RDW), normaal tank ik hier euro 95 in, maar kan ik ook euro 98 tanken, of is dit zeer onverstandig. En wat is het verschil tussen deze 2?

4.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Los van prijs en octaan gehalte verschil is de hoeveelheid ethanol voor jou scooter belangrijk.
http://scooters.kymco.nl/e15-brandstof-leidt-tot-schade-aan-kymco-scooters/
E5 is dus beste in dit geval.
alexf52889
5 jaar geleden
Maar Euro 98 kan ik dus niet tanken?
TurfGraver
5 jaar geleden
Als het E5 is wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@TurfGraver: zit er dan octaan in benzine? Ik heb er nooit van gehoord.
Benzine heeft wel een octaangetal wat de klopvastheid bepaalt.
TurfGraver
5 jaar geleden
Klopt TegenXinnig.
Octaangetal.
TomVanA
5 jaar geleden
Of het kan, weet ik niet. Ik weet dat benzineauto’s gebouwd na 1 Januari 2000, zowel Euro 95 als 98 kunnen tanken. Het verschil is de ontbrandingspercentage van de benzine. Als jij als het ware 100 liter Euro 95 tankt, zal 95% van deze benzine daadwerkelijk goed gebruikt worden. En bij 98 dus 98. Dit heeft te maken met het octaan gehalte. (95 bevat 95%, 98 bevat 98%.). Daarnaast is 98 beter voor het milieu als je kijkt naar uitlaatgassen. En heb je een motor met meer dan +/- 85 PK, dan kan euro 98 een betere werking hebben dan 95. Ik zelf rij in een citroen C4 cactus met 110pk + turbo. En verschil tussen 95 en 98 merk ik nauwelijks. Ik kom er wellicht enkele kilometers verder mee. Mijn cactus rijdt +/- 1 op 14.6. Niet heel zuinig, maar het is een grote auto.
LeonardN
5 jaar geleden
@TomVanA Er zit geen 95 of 98 procent octaan in benzine (dan had het wel octaan geheten). De klopvastheid van benzine wordt vergeleken met dat van octaan (en heptaan). http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-octaan-en-wat-is-een-octaangetal/
Hoe wordt het octaangetal bepaald?
Het octaangetal duidt NIET op het gehalte van octaan in benzine. Soms heeft men het ten onrechte over het octaangehalte maar dat is niet juist. ... Volgens mij schort er ook nogal wat aan de stelling: "Als jij als het ware 100 liter Euro 95 tankt. .... En bij 98 dus 98. Voor zover ik het begrijp rijden bepaalde auto's beter op 98, zeker als deze geen pingelherkenning hebben (dan zou 95 zelfs schadelijk zijn). Het rendement bij gebruik van 95 daalt dan, maar dat is volgens mij niet gerelateerd aan die getallen.

Antwoorden (1)

Het kan, maar is voor een scootermotor die voor 95 gemaakt/geschikt is totaal nutteloos.

Het verschil tussen de 2 is het octaangetal, welke de klopvastheid van de benzine weergeeft. Sommige auto's presteren beter op 98 en dat zal dan door de fabrikant aangegeven worden. 98 in een "95-motor" gooien is enkel goed voor de portemonnee van de pomphouder.
---
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Handel
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen euro 95 in auto's die super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders onbeheerst zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. >>Omgekeerd mag wel, maar is duurder en niet nuttig.<<

De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
---

De handleiding zegt overigens:

Benzinetankmeter. Deze wijzer geeft de nog resterende
hoeveelheid benzine die in de benzinetank aanwezig is aan.
Als de wijzer in het rode gedeelte komt is de tank bijna leeg en
moet er getankt worden. LET OP! Deze scooter verbruikt
EURO 95 benzine.Als u per ongeluk een andere brandstof
tankt, rijd dan niet met de scooter maar raadpleeg onmiddellijk
uw dealer.

(en die zal zeggen dat 98 geen kwaad zal kunnen)

---

Nutteloos, duurder en de handleiding adviseert niets anders dan 95 erin te gooien.
https://www.gebruikershandleiding.com/Kymco-Vitality/preview-handleiding-544762.html
Toegevoegd op 15 februari 2019 15:59: tekst