Wat is de boete als je met een scooter 34 km/u rijdt?.

Ik ben pas aangehouden door te snel rijden. Hij gaat 34 terwijl hij 25 mag. Er was geen rollerbank en ik ben ook niet geflitst. Ik heb geen boete gekregen voor de snelheid, maar ik moet zondag op het politie bureau hem laten testen hoe snel hij gaat. Weet iemand wat de straf gaat zijn bij 34 km per uur?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Wanneer je scooter een geel kenteken heeft, betekent dit dat de maximum snelheid van jouw scooter staat op vijfenveertig kilometer per uur. Net als bij de blauwe kentekens geldt op een rollerbank een marge van vijf kilometer. De boetes voor te hard rijden worden onderverdeeld in drie categorieën:
Tot en met tien kilometer per uur -> vijfenzestig euro exclusief negen euro administratiekosten
Tegenwoordig meteen een WOK-status
Mocht jouw scooter te hard rijden, dan krijgt jouw scooter wanneer deze van de rollerbank afkomt meteen een WOK-status. WOK staat voor 'wachten op keuren', je scooter moet dus naar het RDW om daar gekeurd te worden en eventueel terug te worden gezet in originele staat. De kosten voor deze keuring komen op jou, de bestuurder. Het kentekenbewijs wordt dus ingenomen door de politie. Pas wanneer jouw brom- of snorfiets is goedgekeurd door het RDW krijg je de mogelijkheid om jouw kentekenbewijs terug te krijgen. Wanneer je ervoor kiest om toch met de WOK-status en zonder kentekenbewijs de weg op te gaan, dan wordt je scooter meteen ingenomen door de politie. Dit omdat je dan rijdt met een ongeldig verklaard kentekenbewijs.
Je schrijft dat de scooter max 25km/uur mag, je hebt dus een blauw kenteken, maar dat maakt voor het boetebedrag bij een snelheidsovertreding niet uit