Vergoedt je wa verzekering schade bij een ander voertuig als de verzekering op een andere naam staat dan de scooter en de bestuurder?

Ik heb een scooter ongeluk gehad waarbij ik fout zit. Ik ben namelijk tegen een auto aangereden. Nu hebben wij allebei schade. Het probleem is, dat de scooter op mijn naam staat en de verzekering mij moeder haar naam. Ik was de bestuurder tijdens het ongeluk. Vergoedt de verzekering dan de schade bij het andere voertuig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja de verzekering vergoed de schade van de ander.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron Het is bekend dat ouders geen verzekering af moeten sluiten voor hun kinderen om zo de premie te verlagen:
https://meeus.com/actueel/2012/februari/scooterverzekering-op-naam-ouders-niet-doen

Het beste antwoord

Dat ligt er aan, maar er is grote kans dat de verzekeraar dit niet pikt:

https://meeus.com/actueel/2012/februari/scooterverzekering-op-naam-ouders-niet-doen

„Het is onverstandig om vader of moeder als regelmatig bestuurder aan te wijzen als zoon of dochter ook regelmatig op de scooter springt”, aldus een verzekeringsexpert. Dit geldt ook bij Unigarant, de grootste verzekeraar voor deze tweewielers. „Unigarant verhaalt tot maximaal €5000 als een jongere schade veroorzaakt, en de verzekering op naam van één van de ouders staat. Ze hebben dit in de voorwaarden opgenomen. De premie is ook met 5 à 10% verhoogd.”

„Jongeren maken meer brokken., daarom is de premie een stuk hoger”. Ook in het verleden hebben verzekeraars om die reden de voorwaarden van brommerverzekeringen aangepast. „Het eigen risico is fors omhooggegaan als de schade door een persoon jonger dan 24 jaar veroorzaakt is. Of wordt helemaal niet meer vergoed.” Een brommer kost al gauw €1500 of meer. „Dus dat is zeer vervelend voor deze jongeren, maar ook voor hun ouders.” „Hoe de voorwaarden in elkaar zitten is hen vaak onbekend.”

Je zal er dus je polis op na moeten kijken. Als je moeder enkel de betalende is en niet degene op wiens naam de verzekering staat, is er weinig aan de hand.

Toegevoegd na 30 seconden:
Ik zou zeggen dat je een groot probleem hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, de verzekering betaalt gewoon uit, tenzij er onduidelijkheid bestaat over de schuldvraag.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Min dit is maar zeer de vraag zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jc54, helaas onderbouw je dit niet. Terwijl dat juist in een vraag als deze van groot belang is. In een 'normale' situatie (waarbij de premiebetaler of degene op wiens naam de verzekering staat dezelfde persoon is als de veroorzaker van een ongeval) zou je antwoord nog kúnnen volstaan (hoewel ook dan enige toelichting op prijs wordt gesteld), maar gezien de complexere situatie die de vraag schetst, is dit antwoord ècht ontoereikend.
Jazeker.

Je verwacht dat dit niet kan, is tenslotte een veel jonger iemand die niet van die verzekering gebruik mag maken! ... TENZIJ :
-ouder verzekeringsmij vooraf op de hoogte heeft gesteld
-ouder permissie gekregen, zoon- of dochterlief mocht auto besturen

Dan dus wel, dan wordt de schade zeker vergoed.
(Dit is gebeurd) Hier kan de verzekering namelijk niet onderuit. Het moet natuurlijk wel vastliggen ‘zwart op wit’ staan. :P