mag je 2-takt olie (die je normaal moet mengen) als motorolie gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat je daar niet goed aan doet, daarom wil ik je in elk geval waarschuwen.
Ik zag dat zoiets al eens aan de orde gekomen is in een antwoord op een eerdere vraag, namelijk in http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/overig/gebeurt-takt-olie-takt-motor.54018 Uit dat antwoord heb ik voor de nu gestelde vraag het volgende gehaald (licht bewerkt): Tweetaktolie in het carter (dus als smeerolie):
Door de slechte smerende eigenschappen van deze olie zal de motor olie gaan verbruiken, meer roken, en sneller slijten door een slechte oliefilm op het metaal. Ga je deze zwaar belasten dan kan hij vastlopen doordat de oliefilm niet voldoende is en je dus metaal op metaal contact krijgt tussen de draaiende delen. Ik hoop op antwoorden of reacties van mensen die hier meer over kunnen zeggen.

Antwoorden (1)

Nee, zou ik zeker niet doen.
2-takt olie is gemaakt om te smeren bij verbranding en heeft een andere viscositeit dan gewone motor olie.
Het is niet voor niets dat er zoveel verschillende soorten zijn.
Elke olie heeft een andere viscositeit en smeer eigenschappen, het is daarom ook belangerijk dat elke motor de olie krijgt die aangeraden wordt.
Als dit niet gebeurt is er veel kans op motorschade omdat als de olie de verkeerde viscositeit heeft ze haar ook anders zal gedragen bij opwarming en misschien te dun zal worden waardoor ze op plaatsen kan komen waar ze nier mag komen, of ze kan ook te dik worden/ blijven waardoor ze niet meer goed zal smeren.

Het beste kan je in de handleiding kijken welke olie het beste is voor jouw motor.

Bijkomde info: viscositeit is in hoeverre de olie verdund of verdikt bij opwarming en afkoeling van de olie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is 2-takt olie bedoeld om te smeren (mengsmering) alvorens te verbranden. Het smeert dus alles wat zich ONDER de zuiger afspeelt en dus niet bij verbranding.