4t motor onder 2t scooter vespa, magdat?

beste mensen,

Ik wil een vespa kopen die geregistreerd staat als een 2t maar waar een 4t motor onder zit.

Alleen nu heb ik gehoord dat als je aangehouden word je een wok melding kan krijgen als je nummer van je motorblok niet overeen komt met je frame. Is dit waar of is het geen probleem om met 4t motor te rijden onder een 2t scooter? want met een aanhouding heeft de politie het natuurlijk snel door. Je kan het natuurlijk horen en het lampje van de olie blijft branden op het dashboard. Zeker nu omdat mij verteld is dat er snel wok meldingen worden uitgedeeld.

Ik heb op internet verschillende dingen gelezen. Bij de ene forum zeggen ze weer dat het geen probleem is en bij de andere zeggen ze dat je scooter in beslag genomen kan worden.
Maar dat zijn ook vooral oude forums van 10 jaar geleden.

Ik wil graag duidelijkheid hebben. Zodat ik weet of ik de scooter kan kopen en zonder problemen mee kan rijden zonder een wok te riskeren.

Dennis

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.7K
paulus811
6 jaar geleden
Waarom zou je uberhaupt het risico lopen en niet gewoon meteen een originele 4takt Vespa kopen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het motorblok moet kloppen zoals het geregistreerd staat. Staat in de papieren 2t en zit er een 4t onder dan kun je niet alleen door de politie problemen krijgen maar ook met de verzekering mocht er iets gebeuren. Je kan wel altijd proberen de scooter met het 4t blok opnieuw te laten keuren bij de RDW om zodoende de juiste papieren en registratie te krijgen. Dat kost wel weer geld en niet de garantie dat de brommer goedgekeurd word
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar ik kan nergens in de papieren terug vinden dat het om een 2t scooter gaat.
Kan de politie dat wel?
tinus1969
6 jaar geleden
@Dennisitsme, als in de papieren niet staat dat het een 2t is, hoe weet jij dan dat het een 2t moet zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat er een 2t onder zat
tinus1969
6 jaar geleden
@Dennisitsme, en hoe weet jij dat er een 2t onder zat?

Antwoorden (1)

Dat mag zondermeer, wel zorgen dat de brommer aan alle wettelijke eisen voldoet.
Dus niet opvoeren !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mag je dat dan doen zonder opnieuw te keuren? Hoeven het frame nummer en het blok nummer niet overeen te komen dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, keuren hoeft niet.
De scooter moet overeen komen met het kentekenbewijs.
Op dit kentekenbewijs staat het framenummer en er word met geen woord gerept over een bloknummer, laat staan dat het 2 of 4 takt is.
De cilinder inhoud zal er wel op staan en deze mag niet hoger zijn dan 49,9 cc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Andere mensen zeggen weer dit: De scooter voldoet dan niet aan de technische eisen die opgesteld zijn voor dat voertuig... hier. KAN je dus een WOK melding voor krijgen, net zoals bijv een defecte kilomterteller of reflector die mist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of dit:
Als je de motor vervangt, is er geen probleem.
De motor en het frame hebben hetzelfde nummer aangezien dit in sommige landen, zoals Duitsland, geregistreerd wordt. Daar kun je dus niet zo makkelijk je motor vervangen.
In Nederland is dit echter niet het geval, en is dus je frame geregistreerd.
Wel is het vermogen, het aantal cilinders, 2 of 4 takt, enz… geregistreerd.
Als het vermogen teveel toeneemt, of een van de andere zaken wordt gewijzigd, dan moet je het voertuig laten keuren bij de RDW, je moet dan volgens mij een nieuwe typegoedkeuring krijgen.
Dit is een stuk lastiger dan de normale APK, die je bij een brommer/motor natuurlijk niet hebt. Dus motor vervangen is geen probleem, upgraden wel.
Ik zou dus gewoon een 4 takt brommer kopen.