bestaat er een bromfiets voor gehandicapte waar je geen rijbewijs voor nodig heb?

hallo ik ben al 3 keer gezakt voor mijn rijbewijs AM en wil niet nog een poging wagen om dan weer te zakken nu vroeg ik me af bestaan er geen bromfietsen of snorfietsen die onder gehandicapte voertuigen vallen en waar je zus geen rijbewijs voor nodig heb mvg wesley

3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Elektrische fiets, bakfiets .

Antwoorden (2)

Voertuigen voor gehandicapten (scootmobiel) bestaan niet met 2 wielen. Die apparaten hebben altijd 3 of 4 wielen, zodat het niet omvalt bij stilstaan.

Als het jou niet lukt je rijbewijs te halen omdat je geen lichamelijke controle over een 2-wielig voertuig kunt houden, dan is een 3- of 4-wielige scootmobiel misschien wel een optie voor je. Als jij je rijbewijs niet haalt door gebrekkig verkeersinzicht, dan kun je beter de bus nemen. Dat is veiliger voor jezelf en voor anderen. Ook met een scootmobiel kun je jezelf en anderen in levensgevaar brengen.
7 jaar geleden
[Je kunt ondanks gebrekkig verkeersinzicht wel met een scootmobiel rijden, maar niet op straat, dus niet als fiets.
Een scootmobielrijder heeft de rechten en plichten van een fietser, maar je moet daar wel een test voor afleggen. Lukt je dat niet of zak je daarvoor, dan is de mogelijkheid om niet harder dan maximaal 6km per uur te rijden op de stoep, dwz 4 à 6km per uur, afhankelijk van ander verkeer, voetgangers (ook bv kinderen en honden) op de stoep.]

Er zijn er 2 voor zover ik weet, de brommobiel en de scootmobiel. Sinds kort moet je voor de brommobiel een rijbewijs halen : 4M4 en voor de scootmobiel niet, echter daarvoor moet je wel een test afleggen als je op straat wilt rijden met max.12/15 km (afhankelijk waar je woont). Ben je niet in staat of geïnteresseerd in die test, kun je zonder deze met 4 à 6 km op de stoep rijden tussen voetgangers. Op straat heb je de plichten en rechten van een fietser als je de rijtest wel haalt. Dus toch een test, maar niet per se.

Een andere mogelijkheid is een elektrische fiets, deze heeft geen rijbewijs nodig. (bron) Ook kun je nog achter een driewieler aangaan (zelfs met 4 wielen mogelijk heb ik me laten vertellen). Hier zijn hele grote modellen van mogelijk met motor dus. (Elektrisch dacht ik, weet ik niet zeker. )

Er is dus meer mogelijk dan je dacht. Denk hier eerst maar eens over na en beslis dan. Ook afhankelijk van de kosten natuurlijk.

"Bromfietsen en brommobielen zijn herkenbaar aan de gele kentekenplaat. Snorfietsen, waaronder de ‘spartamet’, hebben een blauwe kenteken-plaat. (Voor elektrische fietsen en gehandicaptenvoertuigen zoals de scootmobiel, is geen rijbewijs nodig)."
http://www.baxverkeersopleidingen.nl/opleidingen/brommobiel

Toegevoegd na 3 minuten:
De mogelijkheid is dus behalve de al eerder genoemde scootmobiel ook nog de driewielerfiets (ook in 4-wielermodel) met motor, nog afgezien van de elektrische fiets (Spartamet).