Als je oliepomp stuk is van je scooter kun je dan gewoon op mix rijden?

Mijn oliepomp is stuk ik kan wel gewoon op mix rijden maar is dat goed voor de scooter ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

ja, dat kan. beter te veel als te weinig olie. je moet wel kijken welke verhouding erin moet... 1/50 of 1/25 bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben van mening dat je je doel voorbij schiet.
Je geeft antwoord op een vraag waarbij je niet weet om welk type-model scooter het gaat.
En nog belangrijker een 2- of 4 tact motor.
Gaat het om een 2-tact dan kun je natuurlijk olie aan je benzine toevoegen. Maar ook weer niet te rijk smeren i.v.m. koolafzetting in je poorten en uitlaat en milieu (Te veel is zeker niet beter.)
Toch vrees ik dat de defecte oliepomp die nu zelf geen smering meer krijgt helemaal defect gaat lopen.
Bij een 4-tact gaat het verhaal helemaal niet op. Daar zorgt de oliepomp in het carter voor de smering van de diverse onderdelen. Hier is mengsmering uit den boze. Jammer dat je je antwoord niet onderbouwde. Van mij een welgemeende min omdat je m.i. de vraagsteller niet geholpen hebt maar juist op het verkeerde been hebt gezet.
Ik ben van mening dat je dat niet ongestraft kan of mag doen.

Een belangrijke afweging is: gaat het om een 2- of 4 tact motor?
*Gaat het om een 2-tact dan kun je natuurlijk olie aan je benzine toevoegen. Maar ook weer niet te rijk smeren i.v.m. koolafzetting in je poorten en uitlaat en milieu.
Toch vrees ik dat de defecte oliepomp die nu zelf geen smering meer krijgt helemaal defect gaat lopen. (laat hem liever vervangen)
*Bij een 4-tact gaat het verhaal helemaal niet op. Daar zorgt de oliepomp in het carter voor de smering van de diverse onderdelen. Hier is mengsmering uit den boze.

Nu ik beide aspecten heb benoemd zou ik aanraden om niet op mengsmering (mix) te gaan rijden.