Hoe bescherm je je brommer het beste tegen diefstal?

Ik heb namelijk ook iets gehoord over een soort chip of tracker die je in je brommer doet, waardoor je altijd via je telefoon kan zien waar de brommer precies staat. Hoe heet dit systeem en wat is de beste bescherming tegen diefstal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zo'n chip heet een "anti-diefstal chip". Er zijn diverse merken en soorten in de handel, te verkrijgen (en in te bouwen) bij een bromfietswinkel.

Overigens voorkomt zo'n chip niet dat je brommer gestolen wordt maar is het wel eenvoudiger om hem daarna weer op te sporen en is een brommer met chip minder interessant voor het dievengilde (en niet onbelangrijk, je krijgt vaak ook nog korting op je verzekering als zo'n chip is ingebouwd).

Als je diefstal wil voorkomen dan kun je het beste je brommer voorzien van een goed slot en als het even kan vastgezet aan een vast object (zoals een paal, hek of bv. een beugel in de muur). Ook het slot gebruiken als je hem thuis in de schuur zet, en de schuur op slot.

Het beste koop je een slot dat voorzien is van een ART keurmerk. Hoe meer sterren, hoe beter het slot is (loopt van 1 tot 5 sterren). Aangeraden wordt over het algemeen om tenminste 4 of 5 ART-sterren aan te houden als je een slot koopt. Voor een bromfiets is het ook goed om te kijken naar sloten voor motorfietsen, die zijn vaak beter dan die voor een bromfiets. En ook hier geldt weer, veel verzekeringen geven korting als je een ART 4 of 5 slot koopt (en gebruikt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Zo'n chip is alleen om de brommer/scooter te kunnen identificeren, je kunt er dus niet (op afstand) mee achterkomen waar de scooter is. Dat zou een actief systeem vereisen (een gps systeem samen met een mobiele telefoon) zodat de positie doorgegeven kan worden; maar zo'n systeem is eenvoudig te vinden en uit te schakelen.