Wat is beter; een normale brommer of een schakelbrommer?

Natuurlijk zijn er altijd verschillende meningen over wat lekkerder zit, beter stuurt of wat dan ook, maar met deze vraag doel ik vooral op het verbruik, snelheid, optrekken, remmen, onderhoud, etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

verbruik: een automaat rijdt, door de CVT, altijd met het meest gunstige toerental. hierdoor is een bepaalde motor vaak zuiniger met een automatisch transmissie dan bij een schakelbak. snelheid: ze mogen beide niet sneller dan 45 km/u, en zullen nieuw dan ook niet meer dan 50 gaan. echter zijn ze op verschillende manieren begrensd. over het algemeen is een automaat makkelijker op te voeren door middel van het vervangen van de variobus of het verwijderen van de varioring, waar bij een schakelbrommer weer werk nodig is. optrekken: een automaat trekt vrijwel lineair op, een schakel dus niet. het is afhankelijk van het type brommer welke sneller optrekt, hier is over het algemeen niks over te zeggen. remmen: een schakelbrommer heeft vaak voor én achter schijfremmen, een automaat vaak een trommelrem achter en schijfrem voor. schijfremmen kunnen harder remmen, dus in theorie zouden de meeste schakelbrommers beter moeten remmen. onderhoud: afhankelijk van het type motor. een schakelbrommer is meestal een tweetakt, wat minder onderhoud nodig heeft dan een viertakt. als je een schakelbrommer vergelijkt met een scooter kun je gemakkelijker onderhoud plegen, omdat er niet zoveel kappen in de weg zitten. dit is echter verschillend bij elke brommer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100