Waarom doet mijn scooter plotseling heel raar bij het optrekken?

Ik rij gemiddeld 50km per dag.
Vandaag terug van werk heb ik heel wat km's gemaakt en alles deed het perfect tot ik ging tanken.
Na het tanken leek het alsof de scooter bij het optrekken het motorblok niet goed kon vastpakken.
Alsof de v snaar even los zat.

Vanaf dat moment telkens als ik van stilstand optrek trekt hij heel langzaam op.
Maar zodra er een beetje beweging in zit ( 10-20 km ) rijdt hij weer als van ouds en trekt verder normaal op

Wat zouden de oorzaken kunnen zijn?
Graag een beetje een uitgebreid antwoord omdat ik zelf nog niet veel verstand van scooter e.d. heb maar dit wel graag wil opdoen.

Groetjes

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft niks met benzine te maken maar met versleten rollen in de vario...

Het beste antwoord

Als er bij het tanken zeg maar iets verkeerds in de brandstof heeft gezeten (of iets goeds aan de brandstof heeft ontbroken), zou de motor van deze scooter het afwijkend gedrag ook bij hogere snelheden moeten vertonen. En anders helemaal niet.
Ik verwacht daarom dat er wel iets mis is, maar dat het slechts toeval is dat dit juist na het tanken merkbaar is geworden. En hiervandaan valt er over een oorzaak zo nog vrijwel niets te zeggen.
Lijkt me dus voorlopig meer iets voor de vakman!

Omdat je het hebt over een v-snaar: klopt het dat het hier een automaat betreft en niet een schakelbrommer?

In een tamelijk onwaarschijnlijk geval zou er iets bij de inlaat van het luchtfilter kunnen zijn komen te hangen, een stukje opgewaaid plastic bijvoorbeeld, dat de luchttoevoer naar de motor beperkt, maar dat door de rijwind bij hogere snelheden deels weggeblazen wordt en niet op zijn plek voor de luchtinlaat blijft zitten, terwijl het er bij lage snelheid weer opnieuw voor komt te hangen door de zuigkracht van de motor. Beetje zeldzaam, maar zoiets zou het gedrag echter wel kunnen verklaren. Als je tegen een douchegordijn aanstaat terwijl je heel diep ademhaalt, kan het theoretisch gebeuren dat je even wat te weinig lucht krijgt, maar als er dan een witte tornado door de badkamer komt, waait het douchegordijn weer van je gezicht weg. Zoiets.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raar maar waar na een avondje buiten laten staan deed hij de volgende dag weer normaal
En sinds je antwoord redelijk uitgebreid was bedank ik je