hoezo werkt mijn kickstart van mijn scooter alleen als de motor koud is?

Heel raar dit. Mijn kickstart werkt alleen als mijn scooter koud is. Dus als ik een tijdje heb gereden op mijn piaggio zip 4takt (45km) dan kan ik niet kickstarten maar alleen elektrisch. En als hij een dagje stil heeft gestaan werkt het wel allebei (kickstart en elektrisch). kickstart werkt dus alleen als de motor koud is en elektrisch altijd.

Iemand een oplossing?

bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

als de motor koud is dan staat je automatische choke ingeschakeld. Hier door krijgt de motor een rijker brantstofmengsel zodat hij makkelijker aanslaat. Als de motor op temperatuur verdampt de benzine beter en mengt zich beter met de lucht waardoor het rijkere benzine mengsel niet meer nodig is dan schkelt de choke automatisch uit. Als je een warme motor start staat de choke uit en zal de motor als deze goed afgesteld staat starten. Maar als de carburateur niet helemaal goed staat afgesteld (verhouding benzine/lucht) dan heeft de motor wat meer moeite om te starten. De kickstart laat je zuiger maar een paar keer op en neer gaan. de kans dat je motor in die paar slagen aanslaat is niet groot. Je electrische start laat de zuiger veel vaker achter elkaar op en neer gaan en sneller waardoor de motor net dat extra zetje krijgt om opgang te komen

Oplossing: Carburateur afstellen. Ik weet niet presies welke afstel mogelijkheden
je carburateur heeft gasnaald of luchtschroef enz. Dus kan niet echt uitlegen hoe dat moet , maar daar zijn wel handleidingen voor te googelen.

Het probleem kan ook door de afstelling van de ontstekings timing komen. al is die kans wat kleinier of door een versleten bougie. ik zelf vervang mijn bougie iederjaar preventief. een slecht werkende bougie kan van alles veroorzaken onregelmatig lopende motor op top toeren, slecht stationair lopen, slecht starten enz. En een bougie kost maar een paar euro's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou eens kunnen proberen of de warme motor bij het kickstarten wél aan wil slaan als je vóórdat je op de kickstarter trapt het gas langzaam opendraait en zo vasthoudt. Totdat de motor aanslaat niet meer dichtdraaien, ook niet na een eerste trap als je het nog een keer zo wil proberen.

Maar als de warme motor ook bij het elektrisch starten echt eventjes rondgedraaid moet worden vóórdat hij aanslaat, dan zal dit warm kickstarten met het gas opengedraaid wel niet meteen de oplossing bieden. Dan lijkt er inderdaad een achterliggend sluimerend probleempje te zijn waar eens naar gekeken zou moeten worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
En met dat vóór het kickstarten het gas langzaam opendraaien en zo vasthouden bedoel ik dan niet een klein beetje open, maar langzaam helemaal opendraaien!